0 1086 visningar

16 svar

Vad hade ni gjort med en blomkålsvamp?

Emma

27 aug 2006 kl. 21:46

Har hittat min första blomkålsvamp och vet inte riktigt hur jag ska tillaga den, vet ngn de?

0

Franco Matli

27 aug 2006 kl. 23:04

Prova min recepet.
Gör köttbullar, blanda hälften lammköttfärs och hälften mald ell finhackad blomkålsvamp, plus de vanliga ingredienter.det blir ett superb smak.
Ciao

0

Emma

28 aug 2006 kl. 07:19

Tusen tack! De ska verkligen testa;)

0

Tina Nordberg

28 aug 2006 kl. 08:20

Det är en riktig delikatess. Steka den i smör o bara njuta till en riktigt god middag.
Frysa eller torka o spara til ett högtidligt tillfälle.

0

Emma

28 aug 2006 kl. 08:48

Bra tips! Hur hade du torkat den, hur länge? står att man ska ha en bordsfläkt?

0

Mikael Jönsson

28 aug 2006 kl. 09:13

Varför torka ?
Låt den “vattna av sig” i en stekpanna, och frys i portionspåsar för senare kulinariska upplevelser som smörstekta med hackad lök, salt och peppar.

0

Tina

28 aug 2006 kl. 09:29

Har bara angivit två användbara alternativ så att man kan välja det som passar en bäst. Frysa eller torka.
Tidigare i forumet har det framkommit många sätt att torka på , titta där.Torktid går ej att förutsäga exakt, men de ska vara knastertorrt o lättsmulat. Lycka till.Jag är försiktig med lök tysker det förtar svampsmaken.

0

Mikael Jönsson

28 aug 2006 kl. 09:59

Hur svamp smakar är högst individuellt, men generellt, så höjer en väl av avvägd mängd hackad lök all svampsmak.
Speciellt Blomkålssvamp (tycker jag).

0

Emma

28 aug 2006 kl. 10:18

Ok, man kan ju faktiskt testa både delarna.de vart en stor en så de lär ju räcka;) jag stekte en liten bit igår och vart glatt överraskad!

0

Fia A

28 aug 2006 kl. 13:30

Här kommer ett DÅLIGT tips: Jag hittade en stor blomkålssvamp i helgen. Tyckte den var lite svåra att rensa, blev lite små svarta prickar kvar här och där. Så jag tänkte att jag häller på lite salt för att motverka jordbakterierna. Äsch, lite till salt, så jag inte blir förgiftad. Och så lite till för säkerhets skull…

Nån som har nån idé vad man ska göra med en påse fryst, alldeles för salt blomkålssvamp?!

0

Tina Nordberg

28 aug 2006 kl. 13:43

Det går säkert att vattna ur den. Lägg den i rikligt med kallt vatten i flera timmar eller mer.Byt vatten om det är väldigt salt. Pova dig fram genom att smaka.

0

lilla my

28 aug 2006 kl. 14:29

Lägg din salta svamp tunt skivad i en stor smaskig potatisgratäng, och salta alldeles för litet på potatisen. Gott med den blandningen!

0

Affe

29 aug 2006 kl. 00:39

Hittade 2 styck som jag gjorde följande med för att testa:

1 Stekte i smör med salt på, käkade till grovt bröd. Resultat: GOTT.

2 Gjorde en bechamel och blandade i stekt svamp och käkade till grovt bröd. Resultat: Inte fullt lika gott.

Använde även roten efter mycket pillande för att få bort inväxta barr och andra grönsaker. Roten smakade bra också men blir enligt min smak lite för “broskig”.

Har även provat att torka (med svamptork) och fryst in utan förvällning för att se om det går att äta och hur den i så fall blir.

Så här tyckte jag om svampens konsistens & smak: Helt klart en något annorlunda upplevelse, gillade tuggmotståndet som jag tyckte påminde om pasta tillagad al dente. Smaken var fantastisk, rik, “skogig”.  Dofterna från svampen vid rensning och tillagning gjorde så att jag bara måste hitta fler. En upplevelse helt enkelt….

0

Tina Nordberg

29 aug 2006 kl. 09:26

Har hört att , doppad i frityrsmet, o sedan friterad i olja ska den vara god. Har dock ej provat. Har någon annan smakat det ?

0

Totte

29 aug 2006 kl. 09:54

Jag har friterat blomkålssvamp o det var suveränt gott. Recept finns på recept sidan.

0

Fia A

29 aug 2006 kl. 10:12

Tack så hemskt mycket för era salt-tips :-)

Provar att vattna ur, och funkar inte det så blir det potatisgratäng (eller kanske Francos köttbullar?) av den.

0

Peter

29 aug 2006 kl. 10:21

Smaken på blomkålssvamp passar ju alldeles förträffligt ihop med en svag röksmak, som t.ex. bacon eller fläsk.

En god, svartpepprig carbonara, med lök, fläsk, grädde, parmesan och äggula gör blomkålssvampen rättvisa. Testa också i gratänger av olika slag, gärna med rökt skinka.

Förra året konserverade jag blomkålssvamp. Har inte smakat den än, men den ser ut att stå sig bra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone