0 629 visningar

14 svar

Stor brandbläckis mm

svampstaff

22 jun 2010 kl. 11:36

Hittade jag på morgonturen, innan häckklippniong stundar:(

0

okänd brandsvamp?

svampstaff

22 jun 2010 kl. 11:38

Den här känner jag inte alls igen, på bränd mark, lite rosaton på skivorna och aningens mörkeggad?

0

okänd brandsvamp?

svampstaff

22 jun 2010 kl. 11:39

Bruna svampar, är inte lätt från bränd mark?

0

okänd brandsvamp?

svampstaff

22 jun 2010 kl. 11:41

Kanske brandskräling, nån av dom?

0

okänd brandsvamp?

svampstaff

22 jun 2010 kl. 11:41

Hm?

0

?

svampstaff

22 jun 2010 kl. 11:42

En vaxskivling ploppade upp oxå, spetsvaxing kanske?

0

Sköldingen

Irene A

22 jun 2010 kl. 12:12

ser intressant ut. Vet du om det är barr- eller lövved som den växte på?
Pluteus atromarginatus brukar vara mörkare och slätare på hatten (växer på barrved), och det enda alternativet jag hittar, är Pluteus luctuosus (växer på lövved).
Den behöver kollas i mikroskop.

0

Sköldingen

svampstaff

22 jun 2010 kl. 14:45

Nä det var bränd ved, eller kol typ, men det är/har varit mest tall där ca.80% tallstubbar skulle jag tro.
Den var ju rätt stor, 10-12 cm över hatten, foten kanske 10-13mm grov.

0

Karl S

22 jun 2010 kl. 15:24

Jag tycker din stora skivling ser ut som en musseron. (dock ej brandmusseron).

Dom brunsporiga sakerna kan vara brandtofsskivling (Pholiota highlandensis), fast dom ser inte så klibbiga ut och är ganska ljusa.

Vilket vetenskapligt namn föreslår du på bläckisen?

0

svampstaff

22 jun 2010 kl. 18:53

Jo men dom var klibbiga, och brandfältet ligger helt öppet i solen, bara gräset skuggar lite, min första tanke var oxå nån musseron, men känner inte till några svarteggade?
Bläcksvampen borde väl vara Coprinus lagopides?

0

svampstaff

22 jun 2010 kl. 22:08

Blommor är väl inte min grej direkt, men är inte det här orkideén näsrot? som växte ganska flitigt intill brandfältet.

0

okänd brandsvamp?

Hans v E

22 jun 2010 kl. 23:03

Stor brandbläcksvamp heter Coprinus lagopdes, ja.
Varför skulle serie 2 vara en Pluteus? Den har faktiskt en viss likhet med siennakremla.
Jag får Gymnopilusvibratiomer av serie 3.
Ingen brandskräling men kolflamskivling(=brandtofsskivling) på svar 4
Spetsvaxing tror jag också på.

0

okänd brandsvamp?

svampstaff

23 jun 2010 kl. 08:56

Gymnopilus verkar möjligt i serie3, men kan det vara G.odini? stybbitterskivling, trivs nåt annat i kolen tro?
Den där kremlan-sköldingen-musseronen serie2 får jag återvända till, men den kändes som en musseron i konsistensen iaf.

0

okänd brandsvamp?

Karl S

23 jun 2010 kl. 10:34

Hans, jag tror nog serie 3 = serie 4 fast torrare, sålunda knappast Gymnopilus.  Ser ut som torra kolflammisar.

0

okänd brandsvamp?

Jan A, Uppsala

23 jun 2010 kl. 16:23

Serie 2 är ingen kremla och ingen musseron utan en Pluteus. Om den varit lite vackrare gul hade kanske romellii varit möjlig - och den kanske har varit vackrare, precis som många andra…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone