Det finns flera Psathyrella-arter med rödaktig egg. Två som kan vara snarlika är
P. pseudogracilis, som ofta har en jämnt färgad egg, och P. corrugis som ofta har fragmenterat rödfärgad egg, dvs det finns partier/avbrott där färg saknas (måste kollas i lupp!). Är säkert någon mikroskopisk skillnad också. Testa gärna nyckeln i Funga Nordica om du har den.
Har försökt att nyckla den i Funga Nordica. P. pseudogracilis tror jag inte det är, cystiderna stämmer inte med den vad jag kan se. Däremot är det svårt att skilja mellan P. corrugis och P. micorrhiza mha nyckeln och det tillstånd svampen befinner sig i nu. Men hittar jag några fler fruktkroppar får jag göra ett nytt försök. Tack Michael!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.