0 377 visningar

7 svar

Mörksporig art

Karin W

22 jun 2010 kl. 21:57

Denna dök upp vid rensning av trädgårdslandet idag. Jag blir inte klok på den. Den har mörka sporer och rödlila skivegg. Tacksam för förslag.

0

svampstaff

22 jun 2010 kl. 22:03

Ser ut som nån rödeggad Panaeolus, men det är ett fall för Irené.

0

Karin W

22 jun 2010 kl. 22:33

Jag har varit inne både på Panaeolus och Agrocybe men på alla arter i dessa släkten står det “white” eller “whitish edge”.

0

Hans v E

22 jun 2010 kl. 22:44

Det finns åtminstone en spröding med färgad egg, Psathyrella corrugis - rödeggsspröding.

0

Karin W

22 jun 2010 kl. 22:51

Tack Hans. Sporstorlek och pleurocystider stämmer i alla fall med den.

0

svampstaff

22 jun 2010 kl. 22:55

Tur vi har dom lärda:)
En spröding hade jag inte gissat på.

0

Michael Krikorev

23 jun 2010 kl. 10:15

Det finns flera Psathyrella-arter med rödaktig egg. Två som kan vara snarlika är
P. pseudogracilis, som ofta har en jämnt färgad egg, och P. corrugis som ofta har fragmenterat rödfärgad egg, dvs det finns partier/avbrott där färg saknas (måste kollas i lupp!). Är säkert någon mikroskopisk skillnad också. Testa gärna nyckeln i Funga Nordica om du har den.

0

Karin W

24 jun 2010 kl. 19:47

Har försökt att nyckla den i Funga Nordica. P. pseudogracilis tror jag inte det är, cystiderna stämmer inte med den vad jag kan se. Däremot är det svårt att skilja mellan P. corrugis och P. micorrhiza mha nyckeln och det tillstånd svampen befinner sig i nu. Men hittar jag några fler fruktkroppar får jag göra ett nytt försök. Tack Michael!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone