0 400 visningar

9 svar

En fundering.....mindre hackspett

anithau

23 jun 2010 kl. 20:44

Vet någon hur vanligt förekommande mindre hackspett är häruppe i Västerbotten/Umeå.

Jag såg en idag och jag tror att den hade ungar i närheten, den blev galen när jag kom för nära.

0

Jan A, Uppsala

23 jun 2010 kl. 21:29

Vet inte hur vanlig den är, men den finns bl.a. på skjutfältet i Boden och vid Degernäs Umeå S.
Du får väl kolla på Artportalen - när den funkar…

0

anithau

23 jun 2010 kl. 23:48

Det ska jag göra, tack.

0

Skogsfrun i Obbola

24 jun 2010 kl. 07:23

Mindre hackspett finns, men inte är den särskilt vanlig. Jag tror jag senast såg den på Norrbyskär, bland gamla alar. Det är flera år sedan jag stötte på arten - jag ser betydligt fler tretåiga hackspettar.

0

anithau

24 jun 2010 kl. 08:21

Tack Skogsfrun.
Jag har bilder på den, men datorn har låst sig på något vis så jag får inte fram dem. Men, de kommer.

Trevlig midsommar

0

Skogsfrun i Obbola

24 jun 2010 kl. 09:40

Jag tror det är så att om det finns lämpliga miljöer - skog med gott om murkna alar och björkar - så är det mycket sannolikt att där finns mindre hackspett. Men den typen av miljöer är ju inte så vanliga…

Trevlig midsommar själv!

0

Bo E

24 jun 2010 kl. 11:43

Här i Nerike är det väldigt gott om murkna alar och björkar.
Jag ser ofta hackspettar - eller hör dem, men jag är väldigt osäker på hur man skiljer på de svartvita arterna när de flyger förbi.
Däremot känner jag väl igen spillkråkan, som finns mer i barrskog, och gröngölingen, som verkar trivas bäst i kulturlandskap med betesmark och glesa trädbestånd. Asp, tall och enstaka buskage av sälg eller vide brukar det vara där jag träffar på dem.
Ett av de gröngölingsrikaste områdena nära stan har nyligen drabbats av att de asfaltsdyrkande kommunalpolitikerna beslutat att dra en ny trafikled rakt igenom det fina landskapet med beteshagar och gammal gles tallskog.
Återstår att se om fågellivet består eller om de skräms bort av allt bökande i området.

0

anithau

24 jun 2010 kl. 12:27

Skogsfrun!
Det är precis i sådan miljö jag såg och hörde den.

0

anithau

26 jun 2010 kl. 07:29

Här kommer hackspetten.
Tror jag rätt?

Jag var nere vid Umeälven när jag både hörde och såg den.

0

Lena M

26 jun 2010 kl. 07:40

Men så söt !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone