0 334 visningar

12 svar

Midsommardagsmorgonen..

svampstaff

26 jun 2010 kl. 15:51

Gav iaf. lite svamp, medans andra sov:)
Först vita i ren tallskog?

0

svampstaff

26 jun 2010 kl. 15:54

I lövskogen måste man hitta fuktiga partier, och där finns ett och annat frågetecken?
Bild 1 är en Cortinarius jag tidigare frågat om, lite luden?
Bild2 verkar rödsporig?
Bild3 växte på alpinnar?

0

svampstaff

26 jun 2010 kl. 15:57

Bild1 är väl tratticka.
Och en okänd på liten pinne?

0

svampstaff

26 jun 2010 kl. 15:58

Och pluteusar, första grågrön hatt på stående död ek?
Bild 3 på  liggande murken björk.

0

svampstaff

26 jun 2010 kl. 17:03

En bra sida hittade jag när jag letade pluteus på nätet, visserligen gäller den moskva men breddgraden är väl ungefärlig.
mycoweb.narod.ru/.../Latin_calendar2.html

0

svampstaff

26 jun 2010 kl. 17:18

0

Jan A, Uppsala

26 jun 2010 kl. 18:11

Här och på nästa sida har du bilder på Pluteus.
http://mycoweb.narod.ru/fungi/Js/NEW_201005_Photos.html?13

0

Karl S

26 jun 2010 kl. 18:30

Serie 1 ser ut som en Leucopaxillus. L. cerealis?
(barrmusseron)

Seri3 2: cortisen behövs mycket mera data på.
den sista bilden på al verkar intressant. På minner om något men jag kan inte komma med något förslag just nu. Verkar för lurvig för Naucoria.

0

Karl S

26 jun 2010 kl. 18:32

några fler synpunkter:
Serie 3 ja, tratticka.
Serie 4: verkar vara P. salicinus och P. cervinus.

0

Lena M

26 jun 2010 kl. 19:13

Nej, jag var vaken och i skogen, hittade också vita . :))

0

Jan A, Uppsala

26 jun 2010 kl. 23:40

Serie 1 har inte ens den allra minsta likhet med L. cerealis, men vad det ÄR vet jag inte. iaf en mycket spensligare sak!

0

Karl S

30 jun 2010 kl. 18:54

Jan, likhet och likhet, det finns som du ju vet betydande variation inom arten. Här är en bild av L. cerealis.  Det var miljön i ren talskog som fick mig att föreslå denna. Miljön verkar fel för Melanoleuco strictipes, som väl annars är den den mest liknar.

0

svampstaff

30 jun 2010 kl. 20:11

Då får vi sätta ett frågetecken på den, som sagt enbart tall på en sandås, relativt stora?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone