0 2660 visningar

9 svar

Vita skivlingar

Lena M

27 jun 2010 kl. 08:46

som växte i älvringar i vårmusseronskogen,lite lövträd men övervägande granar.
Kan de på bild 1 vara ” vit slidskivling “, den verkar ha rosa sporpulver i.af., ingen doft och mild smak ?
En annan svamp, bild 2, som var rent vit 10 - 12 cm över hatten , lång smal, trådig fot, smak, doft kände jag ingen. Växte också i älvring och jag vet inte vilket släkte jag skall söka i. För det kan väl inte vara samma arter ???
Tacksam för hjälp !

vita skivlingar

0

Karl S

27 jun 2010 kl. 18:04

Bild 2 skulle kunna vara Melanoleuca strictipes, om inte den stora hatten oxo har rödaktiga lameller.

Bild 1 kanske är en Rhodocybe, men ingen jag känner. Den liknar lite Leucopaxillus rhodoleucus.

0

Lena M

28 jun 2010 kl. 08:21

Karl S. Nu har jag tittat på dina förslag och jag har en närbild på skivorna på svampbild nr. 2, visst ser de lite rosatonad ut eller är det kameran som ljuger. Sommarmusseron på svenska :)

Den första säger du kan ev. vara rosentrattskivling men det står att det är en höstsvamp ? Jag har ju hittat flera arter redan som kommit väldigt tidigt så varför inte :)

vit skivling

0

Karl S

28 jun 2010 kl. 10:26

Bild 1, säkert inte slidskivling, men kanske någon av de andra nämnda. En tredje möjlighet är Lepista densifolia, se bild. Jag har intryck av att den är mer nordlig och går under gamla granar, medan rosentratting är mer sydlig i samma miljö.

0

Karl S

28 jun 2010 kl. 10:30

Glömde säga att de extremt täta lamellerna är typiska för L. densifolia (därav namnet), liksom på din bild.

Bild 2 är nog en annan art, skulle som sagt tippa sommamusse.

0

Hans v E

28 jun 2010 kl. 10:37

Jag tror att den första är en Clitocybe, i närheten av eller identisk med phyllophila.
Den andra kan vara sommarmusseron.

0

Irene A

28 jun 2010 kl. 10:43

Den första vill jag också ha till en Clitocybe/Lepista, men inte Lepista densifolia, som har starkt nedlöpande skivor, snarare då Lepista subconnexa. Men jag skulle inte heller våga utesluta något i närheten av Clitocybe phyllophila.
Hade den någon speciell lukt?

0

Visst nej

Irene A

28 jun 2010 kl. 10:44

du skrev ju ingen doft..

0

första gissning - fel???

Bo E

28 jun 2010 kl. 11:39

Jag gissade mjölskivling på 1 och sommarmusseron på 2, men ingen stjärna verkar ju tro mjölskivling så då kanske jag inte ska plocka den i fortsättningen - om det är nån oätlig trattskivling alltså???
Ser i alla fall ut som de jag plockade som mjölskivling i grandominerad terräng förra året.

Eller har jag missbedömt storleken?
Mjölskivlingar brukar ju inte vara så omfångsrika?

0

Lena M

28 jun 2010 kl. 16:11

Tack för alla svar. Svamp nr. 2 sommarmusseron och svamp på bild 1 något oklar.
Tittade på Irenes förslag och
“lepista subconnexa” är bildmässigt lik men om det är den vet jag inte, mild och god minns jag att den var.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone