som växte i älvringar i vårmusseronskogen,lite lövträd men övervägande granar.
Kan de på bild 1 vara ” vit slidskivling “, den verkar ha rosa sporpulver i.af., ingen doft och mild smak ?
En annan svamp, bild 2, som var rent vit 10 - 12 cm över hatten , lång smal, trådig fot, smak, doft kände jag ingen. Växte också i älvring och jag vet inte vilket släkte jag skall söka i. För det kan väl inte vara samma arter ???
Tacksam för hjälp !
vita skivlingar
Karl S. Nu har jag tittat på dina förslag och jag har en närbild på skivorna på svampbild nr. 2, visst ser de lite rosatonad ut eller är det kameran som ljuger. Sommarmusseron på svenska :)
Den första säger du kan ev. vara rosentrattskivling men det står att det är en höstsvamp ? Jag har ju hittat flera arter redan som kommit väldigt tidigt så varför inte :)
vit skivling
Jag gissade mjölskivling på 1 och sommarmusseron på 2, men ingen stjärna verkar ju tro mjölskivling så då kanske jag inte ska plocka den i fortsättningen - om det är nån oätlig trattskivling alltså???
Ser i alla fall ut som de jag plockade som mjölskivling i grandominerad terräng förra året.
Eller har jag missbedömt storleken?
Mjölskivlingar brukar ju inte vara så omfångsrika?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.