En fråga om vedväxande arter.År
2009 hittade jag Pluteus petasatus
på sågspån efter nersågade almträd.Har sporer eller mycel legat latent i det levande trädet, eller har mycel hunnit bildats på bara 3år i sågspånen?Det är ju en sällsynt art.Jag hittade samma art i år 23/6 på en bokstubbe efter stormen Gudrun 2005.Måste inte 2sporer från 2svampar bilda mycel innan fruktkropp bildas? På uppsågat virke av bok och alm, kom efter 2år Pleurotus dryinus. Ligger mycelet latent här och börjar inte växa förrän trädet är sågat?
Vad gäller överlag för vedväxande arter?
Förstår ni min fråga och är det någon som vill förklara?!
Hej Egon,
Om det är Pluteus så brukar dom bara angripa död ved. Det kan ta 3 år innan sporer hunnit bilda mycel, det verkar inte omöjligt om det är gott om fukt (och viss värme). Och ja, det behövs för de flesta Agaricales flera mycel för fruktkroppsbildning. Sannolikt har 1000-tals sporer börjat gro i veden. Mycelet kan ju också krypa vidare från en vedrest till en annan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.