Något mycket egendomligt observerade jag härom dagen.
På en lutande stam av stor alm, på “undersidan” av stammen, hängande nedåt i något som liknade gulbruna trådar / grov spindelvävsliknande material, fanns tre fyra svarta “kokonger” eller “påsar” av ungefär en golfboll till tennisbolls storlek.
Går förbi varje dag och har konstaterat att de förändrat form, blivit mer jämtjocka och inte lika “pungformade” likaså mindre tydlig “trådupphängning”, nu börjar de se mer ut som om de är fastväxta på stammen.
Några ideer?
Fjärilar, andra insekter, möjligen svamp(???)
Kan försöka ta bilder och lägga ut om sakerna finns kvar..
jaha inga förslag
då prövar vi med lite bildbevis.
några fanns klvar, några var borta medans jag misstänker att nya är på gång, det fanns små runda embryon som kan vara samma saker i ett tidigare stadie
först miljöbilder
alm i centrala stan
stammen lutar starkt och har stora sprickbildningar
foto: Bo E-son
visst har de liknande växtsätt, men alla jag hittade på google har vita eller ljusa höljen och det mörka verkar finnas inuti.
dessa var mörka på utsidan och då jag tyckte de hade viss likhet med getingbon vågade jag inte peta i dem….
men jag tror du är på rätt spår och då var sista gissningen “svamp” ju närmast rätt!
såhär säger en googleträff
“omges av en ljus, ibland silverglänsande, vägg. Den kallas ibland också silverdyna. Innanför väggen finns sporlagret, som först är gräddvitt men vid mognandet mörknar”
detta stämmer nu inte speciellt väl då ingenting verkade ljusare till färgen än grönbrunsvart - men lite silvrigt hölje var det i alla fall på de minsta klotformade -. de större matta som sot!
tack JAS för tipset - det lutar åt rätt släkte men är nog inte de som visas på google….vad tror ni andra som letar ovanliga svampar på träd?
Jo Bo, dina om det nu är Reticularia/sotägg uppträder på ett sätt som inte är så vanligt för Reticularia lycoperdon vilket är den ända i familjen. Men om det inte är den så vet i tusan!? Det silverfärgade höljet faller ju sönder förr eller senare och blottar spormassan.
De sotägg jag hittar via google har samma form och färg som de på JAS´s bilder.
Att något utvecklas från att likna en hängande pungform till dessa brunsvarta korvar har jag inte lycklats hitta.
Men en släkting bör det ju ändå vara, något annat förslag finns väl inte?
Kan det vara trädets lutande form som påverkat växtsättet?
Gick förbi idag och “korvarna” har blivit något längre och jämtjockare medan den lilla runda formen som liknar ett getingbo inte alls förändrats eller växt.
Kanske inte ens behöver vara samma art??? Eller kan torkan ha stoppat tillväxten?
Här är hett och torrtt just nu och inget regn i sikte såvida det inte bildas åskväder snart.
Ja det finns en bild av klas j på den oxå om man googlar på den.
Men inte alls samma färger som de jag hittade, eller utvecklas de vidare och blir sådär svartbruna och torra???
Petade lite på dem idag (nu vet jag ju att de inte bits ha ha) och de verkar mycket lätta.
Kanske skulle man ta mod till sig och peta hål i en av dem o se om de fäller sporer som typ röksvampar????
Den lilla runda verkar inte alls utvecklas.
Idag var jag där och petade.
Brunsvart spormassa typ röksvamp, men utan tydligt skal eller “hud”, mer så att själva spormassan byggt upp “påsen” och håller ihop, inte så flyktigt sporpulver som hos röksvamp men torrt.
Väldigt ömtåliga, och den lilla runda som liknar ett getingbo hade en mycket tunn hinna som grågrönsilvrig yta, vilken liksom “förintades” vid beröring. Brunsvart sporpulver därunder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.