0 222 visningar

6 svar

kamskivlingar

Lena M

2 jul 2010 kl. 18:41

som jag har svårt att artbestämma.
Är det saffransgul kamskivling eller solblekta bruna ?

Jag har sett dem på två lokaler här i byn och de första växte på gräsmatta med björk i närheten.

De andra i hästhagen där både björk, gran och tall finns.
Är det samma art och vilken i.s.f

kamskivling

0

Lena M

2 jul 2010 kl. 18:43

Kamskivlingarna från hästhagen

kamskivling

0

Irene A

2 jul 2010 kl. 19:32

Jag tror att det är en och samma art, och att det är Amanita flavescens.

0

Lena M

2 jul 2010 kl. 19:55

Jag hittar ingen info om den i mina böcker eller på internett,  kan du länka mig någonstans ?

(Trots värmen och torkan har det kommit en del grynsoppar i hagen men de är i dåligt skick.)

0

Irene A

2 jul 2010 kl. 20:01

I den här artikeln finns bilder och beskrivningar av både A. flavescens och de närstående arterna i sektionen Vaginatae:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Kamskivlingar.pdf

0

Lena M

2 jul 2010 kl. 20:17

Tack för det !

0

svampstaff

2 jul 2010 kl. 21:02

Jag väntar på kamskivlingarna oxå, men här kommer dom inte, däremot hittade jag brokkremlor på två ställen idag med ek, så hoppet finns.
Orange kamskivling är väldigt orange även på foten, men dom där amanitorna är ju inte helt enkla.
Har en bild på östgötska oranga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone