0 428 visningar

6 svar

Suillus collinitus?

svampstaff

4 jul 2010 kl. 20:13

Jag tog en sväng trots hettan och kollade/samlade in sopparna, och visst har den lilla röd/rosa fot?

Ett par slitna guldkremlor satt det där oxå.

0

Peziza?

svampstaff

4 jul 2010 kl. 20:15

Sist satt det bara en skål, men nu fanns det rätt många av den här vinrödbruna med gul undersida på aska, jag inte riktigt känner igen?

0

Nån som har en teori?

svampstaff

4 jul 2010 kl. 20:17

Har gått igenom rätt många pyrofila svampar, men får inte riktigt till dom här som växer rätt rikligt i askhögar?

0

Nån som har en teori?

svampstaff

4 jul 2010 kl. 22:23

Kanske hade för bråttom med den där kremlan, tallskog och den är svagt rosa även den på foten?
Rosenfotskremla?

0

Nån som har en teori?

svampstaff

4 jul 2010 kl. 23:35

Serie3 verkar kunna vara torra Psilocybe coprophila, dom verkar trivas i aska.

0

Nån som har en teori?

svampstaff

5 jul 2010 kl. 05:01

Skålarna serie2, får jag en känsla av svedjeskål, Plicaria?

0

Irene A

5 jul 2010 kl. 11:23

Jag tror inte att man kan avgöra färgen på ett så gammalt och intorkat exemplar. Den rosa ton som kan synas i fotbasen (och mycelet) har sannolikt bleknat ur i det stadiet. Om du hittar unga, fräscha exemplar med struktur och färg på hatten som smörsopp, men grynsoppens prickiga, ringlösa fot, men också den typ av oregelbundna rör som du hade på den första bilden du visade, då kan det vara Suillus collinitus. Den rosa tonen brukar man kunna se i själva fotspetsen, där den får samma färg som mycelet.

Kremlan, är det inte storkremla helt enkelt? Den är ju vanlig i nästan alla slags tallmiljöer. Det är i alla fall inte rosenfotskremla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone