Bild 1.
För två
veckor sedan på murken stubbe,kanske gran.Har för mig att jag såg nåt liknande här på forumet för ett par veckor sedan.Flera stubbar i området var täckta med detta.
Bild 2.
Vacker ticka på lövlåga över bäck.Det är mest al i området,men det är det väl inte..
Bild 3.
Min första svavelticka här i trakten:)
Tack svampstaff!
Slemhorn var det ju ja..och plattikca borde jag ju klara,men jag ar inte så haj på tickor än..
Häggspinnmal tror man har invaderat hela landet om man läser tinningarna här,för dom har käkat upp varenda hägg i år.Fast dom som är hel inspunna som dom på bilderna har fått den behandlingen många gånger innan.Om ett par veckor har dom löv igen.
De första bilderna föreställer Fuligo septica Trollsmör och så är det som svampstaff säger Ceratiomyxa fruticulosa Slemhorn, båda tillhör de vanligaste slemsvamparna. Det lite udda med Ceratiomyxa fruticulosa Slemhorn är att sporerna bildas i “topparna” på hornen, alltså inte inne i svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.