0 545 visningar

9 svar

Slem m.m.

Fritjof Gbg

4 jul 2010 kl. 20:21

Hittade igår slemsvamp på murken lönnstubbe,ca 15 cm.
Vad tror ni det kan vara?

0

Fritjof Gbg

4 jul 2010 kl. 20:35

Bild 1.
För två
veckor sedan på murken stubbe,kanske gran.Har för mig att jag såg nåt liknande här på forumet för ett par veckor sedan.Flera stubbar i området var täckta med detta.
Bild 2.
Vacker ticka på lövlåga över bäck.Det är mest al i området,men det är det väl inte..
Bild 3.
Min första svavelticka här i trakten:)

0

Fritjof Gbg

4 jul 2010 kl. 20:44

Sista serien i denna torrtid klämmer jag in lite häggspinnmal.
Kanske inget speciellt,men jag tycker det ser häftigt spöklikt ut.Svårt att få med det spöklika på bild bara;)

0

svampstaff

4 jul 2010 kl. 20:50

Oj! Häggspinn vet jag inte med mig att jag sett?
Serie2 skulle jag gissa på,
slemhorn
plattickor
och svavelticka då.

0

Fritjof Gbg

4 jul 2010 kl. 21:26

Tack svampstaff!
Slemhorn var det ju ja..och plattikca borde jag ju klara,men jag ar inte så haj på tickor än..
Häggspinnmal tror man har invaderat hela landet om man läser tinningarna här,för dom har käkat upp varenda hägg i år.Fast dom som är hel inspunna som dom på bilderna har fått den behandlingen många gånger innan.Om ett par veckor har dom löv igen.

0

"JAS" Helsingborg

4 jul 2010 kl. 21:30

De första bilderna föreställer Fuligo septica Trollsmör och så är det som svampstaff säger Ceratiomyxa fruticulosa Slemhorn, båda tillhör de vanligaste slemsvamparna. Det lite udda med Ceratiomyxa fruticulosa Slemhorn är att sporerna bildas i “topparna” på hornen, alltså inte inne i svampen.

0

Fritjof Gbg

4 jul 2010 kl. 21:44

Tack JAS!
Asså trollsmör blir sånt.Dom har många skepnader dom där..
Intressant med slemsvampar,och bra för hälsan då man måste ut och kolla i ett:)

0

svampstaff

4 jul 2010 kl. 21:50

Ja akta så du inte blir FÖR biten Totte, då börjar du tälta intill stubbarna för att följa det hela:)

0

Fritjof Gbg

4 jul 2010 kl. 22:07

Men tälta är ju kul!Sa Fritjof(eller Fritte som jag lät bli att kalla mej här för det är så likt Totte:).

0

svampstaff

4 jul 2010 kl. 22:12

Jaha, det fanns två svampintresserade i Göteborg!
Totte o Fritte, fint)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone