Hej
är det någon som vet vad jag hittade under min veranda ca 10 cm i marken. Bifogar bild. Dom luktar svamp, under skinnet finns en manetaktig substans och bakom den finns en hårdare kärna. Jag har aldrig sett något liknande. Storleken på dom stora är som ett ägg.
Tacksam för svar
Alicja
Har dock aldrig sett så oregelbundet formade häxägg.
De brukar vara släta på ytan och till viss del likna äggsvampar, fast med ett gelélager under huden och en kärna som är spetsig och tonar i brungröna nyanser.
Den inre kärnan är ätbar men när svampen utvecklas vidare växer det ut en fruktkropp, stinksvamp, och den börjar lukta illa.
Inte nåt man vill ha under verandan precis!
Hans idé är inte så dum, det finns vita gallersvampar, men inga sådana arter i Sverige såvitt jag vet. Det ser nästan ut som embryon till armar på bilden. Klibbigheten är oxo OK. Jämför bifogade vita gallersvamp-ägg från Nya Zeeland (Ileodyction cibarius).
Ja, det var därför jag dillade om häxägg från en gallersvamp. Men problemet är att i Europa har vi bara röda. Vita finns som sagt söderut och jag kan inte tro att Alicja importerat någon från Tasmanien eller omnejd.
Bifogar bild av en röd Clathrus (C. archeri). Ursprung Nya Zeeland men har blivit införd i Europa på 1940-talet (?) och förvildats, hittas t ex regelbundet i Jurabergen och Elsass. Den har visst oxo hittats i Sverige, bekräfta den som vet.
Ja, det stämmer Karl. Vi har åtminstone ett par kända lokaler med bläckfisksvamp(Clathrus archeri) i Skåne.
Men de häxäggen är fortfarande närmast runda och bara aningen större än hos liten stinksvamp.
Jag gissar att de på Alicjas bild är vanlig stinksvamp som är utsatta för något parasitangrepp.
Vad roligt att mina svampar under verandan väckte så stort intresse. Själv kan jag bara namn på några av de vanligaste svamparna. Dessvärre måste jag säga att det blir omöjligt att gräva fram fler svampar under verandan för marken har blivit täckt med ogräsduk och 30cm grus. Jag bara hoppas att det inte är stinksvampar, för det vore inte så roligt att ha dem under verandan. Jag kan tillägga att det fanns tunna vita trådar liknande rötter i marken där svamparna hittades. Tack för att ni tog er tid att debattera dessa mycket konstiga svampar. Hälsningar. Alicja.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.