0 594 visningar

23 svar

Kärleksbild

gunhild i Kåddis

6 jul 2010 kl. 22:43

Fjärilar som älskar Förlåt en indmugen kärleksbild. Skickar med en stubbe med svamp.

0

Bo E

7 jul 2010 kl. 13:08

trevlig fjärilsbild - men vad växer på björken - ostronmussling eller något annat?

0

På stubben

gunhild Nordås

7 jul 2010 kl. 15:50

Så här ser dom ut kanske blek ostronmussling….

0

På stubben

Bo E

7 jul 2010 kl. 15:58

Jag skulle nog ta dem för sådana.
Har du provsmakat dem?

0

På stubben

Kjell :)

7 jul 2010 kl. 16:42

Härlig bild ! Mums, gott som bara den, en variant är att marinera med honung,lite vitlök, röd chili och Poveda Fondillón. Låt vinet försvinna och låt musslingarna blir lite knapriga.

0

NadaL, Umeå

7 jul 2010 kl. 17:37

Mycket vackert bild på bleka ostronmusslingar!
Trodde förr att det var ostronmusslingar.:)
Ska prova ditt recept Kjell.

0

Kjell:)

7 jul 2010 kl. 18:48

Kul, om du inte får tag på Fondillón kan du köra med nötig torr sherry.

0

blek ostronmussling

gunhild Nordås

7 jul 2010 kl. 20:36

Tack för tips och recept. Jag plockade dem inte men måste kanske åka dit och hämta dem. Tror inte nån annan heller tagit dem.

0

gunhild Nordås

8 jul 2010 kl. 10:24

Kan du ge ett mer detaljerat recept är du snäll. ska försöka mig på detta.

0

Bo E

8 jul 2010 kl. 15:48

Skriv in det i receptbanken tycker jag.
Nu är väl ramslöksoppan inte lika aktuell längre…eller…???
Alltid kul med nåt nytt.

0

fjäril

Lena M

8 jul 2010 kl. 18:36

Och vad är detta för fjäril undrar Lena M

0

fjäril

Lena M

8 jul 2010 kl. 18:37

Kanske att det är lite lättare om jag bifogar en bild :)

fjäril

0

fjäril

Jan A, Uppsala

8 jul 2010 kl. 19:58

Plommonmätare, Angerona prunaria hette den på min tid.

0

fjäril

Frida T

9 jul 2010 kl. 08:52

Allmän ängsmätare (Ematurgata atomaria) nu förtiden ;)

0

fjäril

Jan A, Uppsala

9 jul 2010 kl. 09:33

Tror jag absolut inte på, Frida.

0

fjäril

Frida t

9 jul 2010 kl. 10:15

Nja , allmän ängsmätare är mycket variabel både till färg och teckning…. Så jag satsar nog fortfarande på den ;) Men jag kan ha fel.

0

fjäril

gunhild Nordås

9 jul 2010 kl. 11:09

Kul med fjärilar ett nytt intresse för mig. Jag har just fått i min hand Dagfjärilar i södermanland- en fälthandbok som delas ut gratis av Länsstyrelsen i Sörmland

0

fjäril

Gula

9 jul 2010 kl. 14:37

Ungefär samtidigt som Lena skickade sin bild så satt den här på vår vägg! Och det är plommonmätare. Samma tigerrandning som på Lenas!

0

9 jul 2010 kl. 17:27

Hej Gunhild,

Ta en dl sherry till 3 dl svamp, skär i lite lagom mycket finhackad chili och 1 kl vitlök. 2 msk honung. låt ligga i ett par timmar.

Hetta upp pannana ordentligt, i med allt, sänk nu ner till 3an eller låg låga på gasspisen. salta efter behag
Låt sherry försvinna, kolla att svampen få knaprig yta av honungen. OBS var fokuserad så du inte bränner svart…

Lycka till….

0

9 jul 2010 kl. 17:32

Bo,

Visst, Ligger nu bland recepten ;)

0

9 jul 2010 kl. 17:33

Oj glömde en sak, naturligtvis skall Musslingarna stekas hela.

0

fjäril

Jan A, Uppsala

9 jul 2010 kl. 17:47

Ja, det är en vacker mätare, Gula!

0

fjäril

gunhild Nordås

9 jul 2010 kl. 22:53

Kjell jag blev så lat har redan delat dem och kokat av vätskan och frusit in dem till ett senare tillfälle. Ska försöka i alla fall efter ditt recept. Som tack får du en fjäril från i dag. Jag trodde att det var en amiral men det är nog en nässelfjäril.

0

fjäril

10 jul 2010 kl. 15:39

Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone