Din spindling är säkert inte bock (Cortinarius traganus), för den har saffransgula lameller och kött. Luktar den starkt som acetylen eller stadsgas?
Den ser ut som ett mellanting mellan en art i sektionen Variecolores, C. largus, och stinkspindling C. camphoratus. Hatten är för brun för den senare, men det tjocka, stakt violetta velumgördlarna på foten är typiska för stinken. Det kanske finns något ex som växer till sig så klarnar det säkert.
Det syns inte så tydlig rodnad efter tumning och skrapning, men jag tror ändå på rodnande spindling, Cortinarius cyanites.
Den är för blå i köttet för att vara bockspindling, och stinkspindlingen är oftast mer blå rätt igenom foten - och både bock- och stinkspindling har för övrigt starka och karakteriska dofter, som jag har svårt att tro att man missar även om luktsinnet är dåligt..
Nu har jag tittat på era förslag och tycker att de bilder jag sett på Karl S förslag verkar för bleka och svampen luktade inte illa.
Irenes förslag, ja kanske är det den men mina kunskaper räcker inte till för en bedömmning.. Få se om det kommer flera ex. framöver, tack för svar.
Jag tror oxo att Irenes förslag, C. cyanites är helt trolig. Prova om den rodnar i köttet efter lite gnuggning. Om ni har torrt väder kanske den inte rodnar alls.
Gnuggning kan oxo hjälpa för att få fram lukter. Men som sagt, om man inte känner lukten av stink eller bock-spindling så är det inte nån av dom.
Skivorna blir alltid bruna på spindlingar så småningom, när sporerna mognar.
Jag har lyckats bäst med att få fram lite mer subtila lukter (just på spindlingar) genom att skrapa i fotbasen och lukta där.
På andra svampar brukar jag ta en nypa från hattkanten och mosa mellan fingrarna.
Om jag förväntar mig mjöldoft, tar jag ett smakprov för att den ska bli tydligare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.