0 300 visningar

12 svar

Dagens ???

anithau

11 jul 2010 kl. 13:31

Serie 1 - rodnande fjällskivling, vill jag ha det till.
Växte i en jättemyrstack.

Serie 2 - ?? Växte i samma myrstack.

Tacksam för hjälp.

Rodnande fjällskivling

0

anithau

11 jul 2010 kl. 13:32

Serie 2 - dagens frågetecken

??

0

Lena M

11 jul 2010 kl. 14:48

Är det inte champinjoner ?

Ja nu måste man nog dra till Västerbotten för att se / hitta svamp.

0

anithau

11 jul 2010 kl. 14:57

Ja du, Lena!
Jag tänkte också champinjoner, men så - nej, det kan det inte vara.

Vi får väl se om det kommer någon mer synpunkt.
Tack så länge

0

NadaL, Umeå

11 jul 2010 kl. 15:50

Ser ut som blodchampinjoner.

0

Jan A, Uppsala

11 jul 2010 kl. 16:11

Skogschampinjon - tror jag.

0

Kjell :)

11 jul 2010 kl. 16:23

Det finns en tidig kungschampinjon som jag brukar plocka, den ser ut så där.

0

anithau

11 jul 2010 kl. 16:57

Tack för respons.
Tre alternativ - Jag kan i alla fall slå fast att det är en champinjon. Det var festligt.
I en myrstack och nu!!!

0

Lena M

11 jul 2010 kl. 17:19

Anitha !

Jag hittar champinjoner i myrstackar lite då och då fast inte så tidigt på säsongen som du gjort nu.

0

Karl S

11 jul 2010 kl. 17:49

Jo nog är det skogschampinjoner, ganska typiska. Dom växer ofta i myrstackar, antagligen på gr av den något högre ambienta temperaturen där.

0

anithau

11 jul 2010 kl. 18:23

Tack, då vet jag.
Det var ju f—-n att jag lämnade dem kvar. Finns det en chans tror ni att det kan komma flera runt omkring?
Jag hittar faktiskt tillbaka.

0

gunhild Nordås

12 jul 2010 kl. 11:10

Grattis Anitha men hur orkar du gå i skogen i den här värmen?

0

champinjoner

Bo E

12 jul 2010 kl. 12:33

Det är skönare att gå i skogen än i öppen mark nu i värmen tycker jag. Helst lummig lövskog med mycket skugga.
Men här finns ingen svamp.

Snustorrt.

Min direkta reaktion på bilderna var i alla fall rätt!
Skogschampinjoner eller blodchampinjoner!
Man lär kunna skilja dem åt genom färgen på ringen, enligt klas j. (Svampboken).
Men absolut inte fjällskivlingar!

Jag tycker inte de motsvarar t ex snöbolls- eller kungschampinjoner i smak, men visst är det väl värt en extra promenad att hitta dem!
Hoppas du hinner före larverna bara, man har tur om man hittar maskfria champinjoner i år tror jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone