0 252 visningar

6 svar

Kremlor.

Affe

28 aug 2006 kl. 01:59

Tänkte ta mej vidare upp för svamptrappan och tänkte beta av någon/några kremlor.
Vilka kremlor är lämpliga att börja med, både ätbart och mindre ätbart…

0

Lena M

28 aug 2006 kl. 06:39

Hej Affe !
Jag tycker att kantkremlan, tegelkremlan, gulkremlan, vinkremlan är de lättaste.De klart röda har jag fortfarande lite svårt med och är också osäker på grönkremlan
.Där är det smakprov och andra kännetecken som gäller. Lycka till !

0

Ann

28 aug 2006 kl. 15:14

Jag började med vägledning av en mer erfaren person plocka kremlor för några år sedan. Jag tycker att Mandel- kant- tegel- och vinkremlorna är enkla och bra utan risk för förväxling. Att plocka kremlor gör svampletande MYCKET mer roligt då skogen oftast kryllar av olika kremlor. Viktigt är att lära sig vad som garanterat är en kremla, och sen smaka på dessa. Det finns luringar bland de röda kremlorna, men smakprovet ger snabbt svar.

0

Affe

28 aug 2006 kl. 15:23

Att med säkerhet konstatera att det är en kremla har jag lärt mig och även smakprov på den. Men sen börjar problemet…. Det finns ju en hel del olika kremlor…

0

Lena M

28 aug 2006 kl. 19:51

Problem är till för att övervinnas, eller hur ?. vi kämpar på.

0

Affe

28 aug 2006 kl. 20:32

Lena du har helt rätt.

I morgon så blir det en rejäl runda om det inte blir riktigt dåligt väder. Förhoppningsvis får jag några foto till att visa efter det.

0

Hasse

29 aug 2006 kl. 19:26

Sill, Kant, Mandel, Stor, Gul, Grönkremla tycker jag var dom lättaste att lära mig Hasse

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone