0 991 visningar

5 svar

Karl Johan

patrik

18 jul 2010 kl. 23:13

Hej!

Jag är nybörjare med svamplockning, jag undrar när Karl johan säsongen tar fart här i Skåne. Kommer dom växa ut den här sommar eller blir det en dålig säsong som förra året. Det ryktas om att det kommer bli en rekordsäsong för Karl Johan.

0

"JAS" Helsingborg

19 jul 2010 kl. 09:11

Om det skall bli någon svamp överhuvudetaget så får det allt komma en hisklig massa regn. Som det ser ut nu så är det stor risk att KJ säsongen uteblir helt.Den skulle normalt vara igång nu och det samma gäller för de flesta sopper. Det finns knappt en enda marklevande svamp här i NV-Skåne i alla fall.

0

Bo E

19 jul 2010 kl. 12:44

Här i Nerike finns heller inte mycket.
Jag har sett en maskäten och fallfärdig rödbrun stensopp i Kilsbergskanten annars bara torka.
Hoppades på lite champinjoner och stolt fjällskivling när gräsmarkerna fick några rotblötor under åskvädren förra veckan men det ser inte ut att ha hänt mycket, möjligen börjar det gulnande gräset att få lite gröna inslag igen.

0

Elisabeth Jansson

19 jul 2010 kl. 15:48

Varför man tror att det ska bli ett K-J år beror på den extrema värme som har varit,det är tydligen en av förutsättningarna.
Vart 7 år ungefär kan det bli extremt med K-J och det sägs att det är alla tidigare års fruktkroppar som inte kommit för att förutsättningarna inte varit gynnsamma.
Jag har märkt att det kommit lite mellan år med K-J och jag tror att det beror på att vårat klimat har blivit varmare.
År 2004 var det rekordår med K-J här där jag bor Gullspång den kom 3-12 sept, år 2005 var det tidigare 10 augusti.
Om det kommer gallsopp sägs det att det inte blir K-J

Som JAS skriver så finns det inte soppar någonstans och allt beror på torkan.

Här har det kommit cirka 40 mm sedan midsommar så nu har kantarellerna kommit igång ordentligt en och annan kremla och flugsvamp har jag hittat,annars är det dåligt.

Det måste till mera regn för att det ska bli en bra svampsäsong,och om det kommer lite regn och är 25 grader och mer så dunstar det bara bort.

Det är ett konstigt bärår också massor med smultron (jättestora)
biggaråer fick vi inget i år det har aldrig tidigare hänt, det var frost vid blommningen,likaså med plommonen.
Blåbär finns det på vissa stråk och de är stora,samtidigt som det på samma kvist växer omogna och små. Hallon blir det nog men de verkar bli små och har kommit igång så långsamt och hjortron hade visst någon hittat.

Inget regn förrän söndag här,det blir att söka sig till fuktiga stråk i skogen.
Än finns det hopp om svamp det är ju hela aug-sept,men nu måste det komma mer regn!!!!!

0

Karl Johan - Elisabeth Jansson

Bo E

19 jul 2010 kl. 16:42

har även här i örebro hört om det fantastiska karl-johan-året men det lär ha varit 1994, men jag hittade nog en del 2004 oxå, och då var det regnigt värre i början av juli

det lär ha varit fotbollsvm 1994 oxå - det kanske hänger ihop kan man hoppas då
ha ha
lycka till i svampskogen

0

buffy

22 jul 2010 kl. 11:11

Mycket varm sommar, sedan ett snabbt temperaturras och regn (brukar ju följas åt) skall vara jättebra för KJ. 2008 var ett bra KJ-år här på Söderåsen. 2006 också. Men i år finns det liksom ingen “grundfuktighet” här, så det skulle krävas massor av regn.

Det kanske vi får, man vet aldrig. 2007 regnade det varje dag från 15 juni till nån gång i oktober, och inte lite heller. Iofs “dränktes” sopparna då, men det blev otroligt mycket av alla slags kantareller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone