0 991 visningar

5 svar

Karl Johan

patrik

18 jul 2010 kl. 23:13

Hej!

Jag är nybörjare med svamplockning, jag undrar när Karl johan säsongen tar fart här i Skåne. Kommer dom växa ut den här sommar eller blir det en dålig säsong som förra året. Det ryktas om att det kommer bli en rekordsäsong för Karl Johan.

0

"JAS" Helsingborg

19 jul 2010 kl. 09:11

Om det skall bli någon svamp överhuvudetaget så får det allt komma en hisklig massa regn. Som det ser ut nu så är det stor risk att KJ säsongen uteblir helt.Den skulle normalt vara igång nu och det samma gäller för de flesta sopper. Det finns knappt en enda marklevande svamp här i NV-Skåne i alla fall.

0

Bo E

19 jul 2010 kl. 12:44

Här i Nerike finns heller inte mycket.
Jag har sett en maskäten och fallfärdig rödbrun stensopp i Kilsbergskanten annars bara torka.
Hoppades på lite champinjoner och stolt fjällskivling när gräsmarkerna fick några rotblötor under åskvädren förra veckan men det ser inte ut att ha hänt mycket, möjligen börjar det gulnande gräset att få lite gröna inslag igen.

0

Elisabeth Jansson

19 jul 2010 kl. 15:48

Varför man tror att det ska bli ett K-J år beror på den extrema värme som har varit,det är tydligen en av förutsättningarna.
Vart 7 år ungefär kan det bli extremt med K-J och det sägs att det är alla tidigare års fruktkroppar som inte kommit för att förutsättningarna inte varit gynnsamma.
Jag har märkt att det kommit lite mellan år med K-J och jag tror att det beror på att vårat klimat har blivit varmare.
År 2004 var det rekordår med K-J här där jag bor Gullspång den kom 3-12 sept, år 2005 var det tidigare 10 augusti.
Om det kommer gallsopp sägs det att det inte blir K-J

Som JAS skriver så finns det inte soppar någonstans och allt beror på torkan.

Här har det kommit cirka 40 mm sedan midsommar så nu har kantarellerna kommit igång ordentligt en och annan kremla och flugsvamp har jag hittat,annars är det dåligt.