En taggsvamp som vi hade svårigheter att artbestämma förra säsongen har kommit igen och kanske att det går bättre att se på unga ex.
Hatten vitbeige, de 2 - 3 mm långa taggarna beiga , köttet vitt och rotförlängd fot.Den doftar skog, har ej smakat på den. Växer under gammal gran i gallrad granskog.
Syllsvamp på granstubbe och 1 kantarell hittade jag :) , glest med blåbären och de är små. Inget regn verkar det bli i veckan heller, man kan undra.
ljus taggsvamp
Hej!
Spännande att den kommit tillbaka!
Din taggsvamp skulle vara roligt att få namn på,om du inte plockade alla kan du låta några stå kvar och se hur de utvecklas,och sedan torka några ex,när de blivit så mogna att det finns sporer.
Några förslag på vad det kan vara är Bankera violascens,grantaggsvamp Sarcodon leucopus slät taggsvamp den är väldigt sällsynt jag har aldrig sett den och sedan ska det finnas en vit taggsvamp som är hittad på Gotland jag vet inte vad den heter men Micke på guiden har sett och ev,fotat den.
Hej Lena, en mycket intressant taggsvamp. Hittade själv några taggsvampar 2009 som liknar dina väldigt mycket, de växte vid gran och ek i Stockholmstrakten. Tidpunkt början på september Tyvärr ingen kamera den gången, hoppas jag kan återvända och kolla om de återkommer.
Tack för svar men den här taggsvamp förblir nog namnlös.Det finns flera ex. kvar och med åldern antar den en beige färg och taggarna blir mörkt gråbeiga.
Smakade på den på morgonen och mjöl tycker jag, köttet är mkt.segt.
Skall följa den och se hur de utvecklas.
taggsvamp
Jag kan inte få det till något annat än brödtaggsvamp.
Jämför:
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/album35/MINA0220
Den är vit till blekt beige som ung, och mörknar något. Fuktiga, fräscha exemplar kan bli brunfläckiga, ibland nästan svarta, efter tumning. Doften är behaglig, som pomerans med inslag av lakrits, men smaken är mjölliknande.
Här kan man kolla om en art är rödlistad, och läsa artfakta om dem. Både svenskt och vetenskapligt namn fungerar att söka på, och brödtaggsvampen klassas som starkt hotad (EN):
http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/GetSpecies.aspx?SearchType=Advanced
Ett omfattande dokument om släktet Sarcodon finns här:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5609-3.pdf
beskrivning av brödtaggsvampen finns på sid. 18
Tack för länkarna !
En skog som är skyddsvärd kanske , om, hur går man lämpligast tillväga ?
Jag tror att det är samma bonde som äger skogen där det finns mkt. dofttaggsvamp och där jag igår morse fann vad jag tror är koppar taggsvamp. ( se bilder )
koppartaggsvamp tror jag
Den sista bilden visar väl samma svamp som på bilden innan? Jag tycker inte att det ser ut som koppartaggsvamp, men alldeles hundra på att det är brödtaggsvamp är jag ju inte heller.
Försök att torka och spara något exemplar och skicka till ett herbarium, så kanske den kan bli artbestämd någon gång i framtiden. Det finns andra “Sarcodon sp.” som inte hör till någon av de kända arterna och fortfarande är namnlösa.
Det kan ju vara samma art på båda bilderna men de är plockade på två olika lokaler, ca 1 km fågelvägen emellan platserna.
Jag har ett ex. av var liggande på trappen och de börjar bildas mögel på den äldre, inget som hindrar att man torkar dem ändå och ev. får dem artbestämda framöver ?
Isch, rötmånad och mögel är inte bra. Jag har samma problem med svamparna själv nu, fortfarande för varmt för att dra igång några element..
Om du hittar en frisk svamp av den storleken igen som du vill torka och spara, skär en c:a centimetertjock skiva av den tvärsigenom så att allt finns med, från hatthud till fotspets, och försök att få den torr. Det räcker som kollekt.
Hej!
Jag tror inte att det är brödtaggsvamp den får sällan “fjäll” på hatten en som också smakar mjöl är sarcodon modestum färgtonen tycker jag stämmer på den lilla svampen på de senare bilderna.
Läs på sidan 25 i länken bilderna i kompendiet är inte bra på modestum.
Om jag inte minns fel så går taggarna ner väldigt långt på foten på brödtaggsvampen det är ett kännetecken.
Taggsvampen som du hittat senare 1km från den andra vet jag inte vad det är läs i rutan och om varje svamp så kommer du nog fram till ett eget resultat.
Många av taggsvamparna trivs tillsammans,på en liten yta hos mig där det både finns gran och tall växer Sarcodon glaucopus,modestum och förra året kom det sammetstaggsvamp,på samma växtplats finns gul taggsvamp,violgubbe,en sällsynt fingersvamp,andra fingersvampar,m.m. Det är vad man kallar Hot Spot
Precis som Elisabeth tror jag - och har hela tiden trott - att Lenas svamp är den som en tid kallats/haft arbetsnamnet S.“modestum”, men förra året plötsligt ansågs stämma in på Nannfeldts originalbeskrivning av S.glaucopus (från “mina” skogar - där också jag hittat den). Vad som ”under lång tid kallats” S.glaucopus ska istället vara S.scabrosus. Bl.a. Micke och jag fick under 2009 muntliga uppgifter om och har tidigare meddelat detta.
Någon vet nu kanske något mera?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.