Undrar lite hur giftiga våra farligaste svampar är. Jag vet konsekvenserna om jag äter av dem men hur lite behövs egentligen av t.ex toppig giftspindling för att jag ska få livsfarliga skador? Om jag artbestämmer en spindling i skogen delar den med min kniv och sedan fortsätter att, med samma kniv, plocka ätlig svamp får jag problem då? Om jag pillar med och river sönder en lömsk flugsvamp och sedan använder samma fingrar när jag bryter av en bit från en kremla för att provsmaka blir jag sjuk då?
Hej Johan, om du går in på Söderorts svampförenings hemsidan. http://www.svampistockholm.org
och klickar på svampgifter kan du få svar på dina frågor.
OK, när jag smakar på en svamp, tar jag en liten bit av skivorna och sätter den på tungspetsen, tuggar inte, väntar 20-30 sec. och sen spottar ut.Man kan smaka på alla svampar också de giftiga, men man ska inte svälja.Smakproven om svampens ätlighet gäller bara för kremlorna.Om man inte vill smaka på flugsvampar och spindlingar bör man vara helt säker att man testar en kremla.
Kremlorna har ingen ring, ingen strumpa, köttet är spröd, d.v.s. att det går inte att bilda tågor, foten bryts lätt, ungefär som krita, harlivliga hattfärgär som är vattenlösiga och hatthuden är ofta avdragbar för minst en tredjedel av radien.En svampgrupp som är lätt för nybörjare är sopparna, dengiftiga djävulsopp gillar kalkmark och finns endast på Gotland, vi har några bittra (oätliga)och en pepprig, Pepparsopp (oätlig, men som torkad kan användas i stället för peppar)Alla milda soppar är ätliga efter tillagning t.o.m.Blodsopp (som jag tycker att den är godare en Karlhjoan)och Eldsopp (som jag har ätit sen barn).En bra tips är att när man äter en ny art för första gången ät inte för mycket, det finns personer som är intolleranta mot vissa svamparter.Jag känner 2 personer som får ont i magen av kantareller.
Klas jag tolkar dina svar som att det är ok att smaka på de flesta svampar i naturen bara man är väldigt noga att spotta ut allt man stoppat i munnen.
Jag kan, så vitt jag förstår, med gott samvete pilla med diverse flugssvampar, spindlingar och dyl. för att sedan äta min matsäck med samma händer.Det räcker alltså inte med enstaka molekyler av de gifter som finns i våra giftsvampar för att göra mig riktigt sjuk.
Jag läste på din webbsajt att du kände en person som hade stuvat vit flugsvamp och sedan smakat på den och sedan fort spottat ut den, tokigt men inte dödligt farligt, eller?
Du säger att toppig giftspindling utgör ett undantag, . Min fråga blir då hur lite orellanin behövs egentligen för att jag ska bli sjuk. Kan jag skära i en toppig giftspindling och sedan använda kniven för att rensa Karl-Johan utan risk.
Man brukar ju säga att en enda liten bit av svampen kan räcka för att göra en sjuk.
Vad är det egentligen som gäller vet ngn?
Johan, jag tror att dina frågor är för svåra att besvara. Det finns kanske någon expertis som vet, men sådana uppgifter är svåra att få tag på, antagligen för att ingen kan eller vill ta ansvar för ett påstående om att en viss maximimängd skulle vara ofarlig. Klart är i alla fall att skadornas omfattning beror på hur stor mängd gift man har fått i sig.
Jag kan säga så mycket att jag bekymrar mig inte för matsvampen om jag bara har tummat på eller skurit i en giftspindling eller flugsvamp tidigare - om det inte är några synliga rester av dessa svampar på fingrar eller kniv..
Nej fråga är inte svårt att svara.Men man undrar varför ska man ska pilla och skära i giftiga svampar, dom är så få och lätta att känna att det är bättre att de får stå kavar, de har också en funktion i naturen.Det har hänt att under en svamptur såg skogen ut som ett slakthus, någon hade passerat och det fanns sönderslagna svampar överallt, giftiga oätliga och ätliga.Sorglig syn och en klar brott mot allemans rätten.
Risker finns alltid när man tar risker. Att plocka svampar är inte att leka rysk roulett.
Jag tror att Irene är närmast sanningen.
Om man får i sig bitar av en giftsvamp blir man mer eller mindre sjuk, men att bara ta i den gör inte att giftet smittar av sig till nästa svamp man tar i.
Tror att den lite överdrivna rädslan för giftsvamp är bra för att t ex lära barn att inte pilla och stoppa i munnen.
Tack så mycket för era försök att bena ut mina frågor. Känns skönt att veta att jag inte behöver rengöra kniven mellan varje svamp jag försöker artbestämma. Jag plockar och skär naturligtvis inte i onödan men ibland vill jag lära mig eller undersöka en främande svamp grundligt och då åker kniven fram.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.