Hej!
just hemkommen från urskogen,det fanns lite av varje. mest spindlingar
förstås. Här kommer två arter av de jag hittade. Vore jättekul om någon kunde hjälpa mig med art eller så(om möjligt). Misstänker att det kan vara telamonier.
Serie 1. Liten svamp ca max 5 cm i hattdiameter. Täcks av filtartad hinna som ung vilken blir kvar på foten hos vuxna ex. Köttfärg blåviolett. Hatten hos vuxna ex lätt småfjällig.
doft svag
Att bestämma Telamonier är vanskligt. Du har fina ex, både unga och utvecklade, lameller och genomskärning. Bilderna visar miljön alldeles utmärkt, även om den utgörs av pilsnerreklam i några fall. Alltså en eloge. Det enda som fattas är lukten hos den första.
Den vanligaste art som den första skulle kunna stämma in på är C. biformis (föränderlig sp.), men det behövs nog lite mikro för att man ska vara säker. Det är inte omöjligt att den andra är samma art.
Jag har funderat lite mer på bild nr 2; det är möjligt att det är en mycket sällsynt art, Cortinarius carneinatus, ganska sent beskriven och därför inte med i alla svampböcker, den finns dock med i Funga N. Se vidare vårt forum:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=166684&view=open&fnr=1
Det går knappast att skilja den mikroskopiskt från C. biformis, men hatten är mycket kalare med en vacker rödaktig färg, växer mest med gran. Foten är vanligen klubbformad, men jag har också kollekter med cylindrisk fot, eventuellt ett annat, närstående taxon. I så fall är ditt första fynd artskild och = C: biformis.
Hej igen!
Bifogar en bild på ett yngre exemplar
av en spindling som växte ej långt ifrån exemparet på serie2. Doft mild och hattstruktur(mkt lätt ruggad).
Det röda bandet syns även på serie 2
även om det är ngt brunare på de bilderna. Köttfärgen är dock huvudsakligen brun på det yngre exemplaret.
biformis?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.