0 424 visningar

12 svar

Dagens?

svampstaff

27 jul 2010 kl. 20:10

Bild1. Gör inte som jag, och stoppa in halva svampen i munnen, ja lovar pirri-pirri är inget mot smaken av luden vitriska!
Bild2. Nån skölding på ek?
Bild3. bredvid tall?

0

svampstaff

27 jul 2010 kl. 20:12

Sen kommer dom här nu, falsk-rut-sammetssoppar, vilken tro?
växer hemmavid med ek.

0

svampstaff

27 jul 2010 kl. 20:13

Fler, lite taskiga bilder(för lågt iso).

0

Jan

27 jul 2010 kl. 20:23

Så eländiga rutsoppar har jag aldrig sett, röstar på sammets-!

0

svampstaff

27 jul 2010 kl. 20:26

Jo jag håller nog på dig.

0

Jan A, Uppsala

27 jul 2010 kl. 20:27

1:3 någon av sommartrattarna. Ingen vet säkert vilken…

0

svampstaff

27 jul 2010 kl. 20:33

Tänkte just komplettera att tratten växte på stenhård grusväg, kalkrik där det tidigare växte slät pokalmurkla.tankarna for iväg åt alvartratt?

0

svampstaff

27 jul 2010 kl. 20:43

Och den ludna vitriskan ska vara slät.

0

Nils

27 jul 2010 kl. 20:58

Hej!
Vad mycket svamp du hittar, jag avundas dej. Det enda vi hittade i dag var kantareller och två brännbrosk. Varför är din sopp inte porosporus?

0

svampstaff

27 jul 2010 kl. 21:09

Hallå Nils, jo men det finns ju en hel del nu (i rätt skogar).
Ja dom där sopparna vet jag inte riktigt, har ältat dom förut och det verkar alltid vara sammetssopp?
Men alla fem idag hade iofs väldigt spruckna hattar.

0

Irene A

27 jul 2010 kl. 21:38

1:2 intressant skölding, men för artbestämning behövs mikroskop.

1:3 påminner om småfjällig trattskivling, men det finns fler närstående arter i släktet Infundibulicybe som jag inte har kläm på.

Sen tror jag också på falsk rutsopp. Rätt tydligt blånande rör och tappformad fot hör till kännetecknen, men kolla gärna nyckel och beskrivningar här:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Slaktet%20Xerocomus%20i%20Sverige.pdf

0

svampstaff

27 jul 2010 kl. 21:59

Tack du, tror du alla tre sköldingarna är samma? den mörka till vänster satt på samma nedfallna gren men nån meter ifrån.

0

svampstaff

28 jul 2010 kl. 01:48

Den där trattskivlingen är ju även ganska lik Pseudoomphalina kalchbrenneri, kalkmjölnavling som är funnen en bit över sjön vid omberg, den växer ju där inget annat vill växa och gillar mkt. kalk.
Men den är väl relativt okänd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone