0 4223 visningar

15 svar

Vilse i skogen?

Gula

29 jul 2010 kl. 19:01

Under årens lopp har det varit flera som efterlyst en liten, enkel GPS att ha med sig på svampturerna, ifall lokalsinnet inte är det bästa och man har lätt för att tappa bort sig.
Nu hittade jag precis vad jag själv har sökt -  inga krångligheter, bara vägen tillbaka! Lär också funka bra på en stor parkeringsplats! ;-))
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146581736

0

Bo Reyer

30 jul 2010 kl. 15:40

Mitt lokalsinne i svampskogen är inte det allra bästa!

De tillfällen då jag förirrat mig är otaliga.
Men det finns inget ont som inte för något gott med sig!
För det mesta kommer jag slutligen hem med minst den dubbla mängden i jämförelse med att jag skulle hålla mig till kända stigar!

Min fru skulle aldrig tillåta en GPS, då hon fortfarande hoppas på att jag en dag inte hittar hem!

0

Lena M

30 jul 2010 kl. 19:47

Visst är det bra med GPS, jag har haft en i några år och nu har jag fått tips om två nya skogar som skall utforskas då kommer den till pass.
Ja du Bo, inte lätt :)!

0

Har någon testat denna?

Mattias

1 aug 2010 kl. 17:16

Någon som testat denna och vet om den fungerar bra?

0

Har någon testat denna?

turisten

2 aug 2010 kl. 13:07

brukar ta med ett rejält nystan med rött garn som jag fäster i en tallegren där jag går in i skogen sen går jag till tråden är slut och vindar upp den på återvägen, mycket effektivt! Men nu vill jag gå lite längre vägar och undrar om det finns nån behändig vagn eller skottkärra att inhandla för att få plats med ett större nystan för detta ändamål?

0

Har någon testat denna?

Daniel

2 aug 2010 kl. 15:39

Jag tänker att orienteringsband, den typen som du knyter runt grenar och dyl i ögonhöjd fungerar minst lika bra som garn men räcker till längre sträckor. Bara att navigera sig tillbaka och håller troligtvis för någror vändor till, till skillnad från garn, innan man lärt sig rundan.

0

Kjell :)

2 aug 2010 kl. 16:25

Hej Gula, Kan nog funka bra och billig vadeju ! Har själv en gps klocka, Garmin Forerunner 310xt. den har koll på allt. Jag köpte min i Paris för runt 260€ .  Suunto har en del varianter av gps-klocka. Året innan modeller brukar säljas ut billigt.

0

Ninja

2 aug 2010 kl. 19:31

eller så köper man en iphone och använder den som telefon, gps och svampbok:):)

0

BaWa

2 aug 2010 kl. 19:43

Eller så köper man en Nokia och kan göra alla tre saker samtidigt plus surfa runt ;-)

0

Totte Gbg

2 aug 2010 kl. 21:21

Eller så går man inte vilse ;-)

0

Kjell :)

3 aug 2010 kl. 10:29

Varning för att använda Iphone i skogen,har alltid med mig min men den är värdelös i skogen då det inte finns täckning…

0

Gula

5 sep 2010 kl. 23:09

Jag köpte en och har nu provat den! Den funkar bra och precis så enkelt som jag önskade. Bara en pil som visar åt vilket håll man ska gå! KompassGPS såg jag den kallas nånstans också.

0

Irene A

6 sep 2010 kl. 08:40

Jag använder GPS:en på samma sätt när jag ska ut i okända marker - markerar platsen där jag ställt bilen, sen kan jag lugnt stänga av den tills/ifall den behövs.

Skaffa laddningsbara batterier och ta med extra som reserv när du är ute, och var också beredd på att den inte alltid kan få in satelliterna i tät skog. Ingen panik för det, då är det bara att ta sig till något öppnare ställe för att få riktningen.

0

Charlotte B

6 sep 2010 kl. 09:45

Det finns en app man kan ladda ner till android telefoner. Bara gå in på market och sök på svamp.
Den heter Svamp och Bär Navigatorn.

Det finns en gratisvariant och en som kostar 50 kr. Jag började med gratisvarianten och den funkade bra men det var helt klart värt 50 spänn att uppgradera den. SUUUUUPER bra och man går inte vilse och man kan lägga in sina bra svampställen med sort, tillgång mm.

Kanon!!!

0

Svampnörden

6 sep 2010 kl. 14:17

Tycker inte iphone eller android är något att ha i skogen. De har som bäst en noggrannhet på +-10 meter….om man har tur. Absolut duger det för att hitta hem igen men att för att märka ut svampplatser man vill återvända till ett par år senare så är det värdelöst.

0

Har Daniel plastband?

turisten

6 sep 2010 kl. 14:57

att knyta band i träden är inte miljövänligt tycker jag - ofta är det plastband som ligger o skräpar sen - räcker gott med skogsbrukets plastsnitslar - garn är ju återanvändbart och lämnas ju inte kvar i skogen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone