0 651 visningar

13 svar

Regnar det hos Er?

Elisabeth Jansson

29 jul 2010 kl. 21:36

Södra Råda vid sjön Skagern och nära Vänern.
Idag har det regnat hela dagen först lätt duggregn för att de sista timmarna övergå till skyfall som har hållt på i flera timmar. Över 50 mm har vi fått och det regnar fortfarande.

Undrar hur länge det dröjer innan K-J dyker upp förutsättningarna är de bästa på flera år.

0

Jonnie

30 jul 2010 kl. 01:32

Sist det begav sig rejält med Kj var säsongen över ungefär 28 Augusti,, alltså hos oss i närområdet Gullspång-Södra Råda.

En inte alltför vild gissning torde ge vid handen att Kj kommer igång någongång 15-20 Augusti, förutsatt att temperaturen svalnar av lite, till 10-15 grader.
(Vi får väl se om jag prickar rätt i år,) förra året var det ju mer en förhoppning att det skulle bli lite Kj, då var jag rejält fel ute, hittade knappt någon Kj alls,,,, i år hoppas vi på mycket Kj och bra priser

0

Helena A

30 jul 2010 kl. 08:50

76 mm föll det över Hälleforsnäs Sörmland igår.
Hoppas på massor med KJ och självklart annan svamp också om ca 14 dagar efter denna rotblöta

0

Jan A, Uppsala

30 jul 2010 kl. 10:26

Nej, uppehåll just nu - och grannen låter klippa sin stora gräsmatta!
I går fick vi 15 mm i form av mlm kraftigt duggregn mest hela dagen. I lördags - och början på söndan - kom det 50 betydligt intensivare. De normala svampskogsmarkerna är fortf snustorra. Inte så konstigt, då det nämnvärda regnet närmast före de nämnda kom FÖRE midsommar. Därefter bara drygt 1½ mm totalt, innan de 50 ramlade ner.
Bara en enda marklevande hattsvamp har funnits att se, kungschampinjon, som har en enastående förmåga att uthärda plågor, ungefär som jag.
Förutom vedlevande finns bara massor av slemsvampar som sägs bra på att tillverka sitt eget vatten genom cellullosanedbrytning.
Kungschampinjonerna är kanske också bra på den konsten?

0

Anita S

30 jul 2010 kl. 10:39

I Trollhättan har vi fått 35 mm i natt. Dessförinnan i juli sammanlagt ca 30 mm, men med många varma dagar emellan. Var i måndags söder om stan och hittade några barrbroskskivlingar, en gråfotad flugsvamp och en syllsvamp i en gammal mossig ganska fuktig barrskog. På Hunneberg i tisdags i myrmarksområde hittades på en vandring på ca 5 km bara några kantareller, en mjölkhätta, 2 doftspindlingar, en olivslöjskivling och en gröneggad hätta. Men om någon vecka borde det komma igång tycker man.

0

gunhild Nordås

30 jul 2010 kl. 11:19

Här i Nordås, Bjurholms kommun har det regnat drygt 100 mm ganska jämt fördelat över juli. Jag såg min första karljohan i dag. Vi får nog en tidig svampsäsong, allt verkar komma på en gång även om det fortfarande inte är så många av varje.

0

gunhild Nordås

30 jul 2010 kl. 11:25

Här hos mig i Bjurholms kommun har det regnat drygt 100 mm jämt fördelat under juli.
Såg i dag min första karljohan. Kremlor finns det gott om och det börjar komma enstaka av alla möjliga sorter.

0

Lill, Skellefteå

30 jul 2010 kl. 11:42

Har ingen regnmätare, men här har kommit ganska mycket regn sista tiden samtidigt som det har varit mycket sol och värme också.
Tycker verkligen att svamparna borde börja poppa upp nu.
Har varit ute varje dag, men än så länge har jag inte hittat något matnyttigt.
Kantareller verkar det bli gott om, men de är fortfarande för små för att plocka.

0

gunhild Nordås

30 jul 2010 kl. 11:47

Här har det regnat drygt 100 mm fördelat under juli samtidigt med mycket värme, det är fortfarande varmt. Jag har hittat min första karljohan i dag och det finns blek taggsvamp storkremla rimskivling gulkremla (mer svamp än hjortron på myrarna) blodriska kantareller och strävsoppar så nog kan man få ihop till en varm macka om man vill. Det ser ut att bli ett bra svampår.

0

Madde Småland

30 jul 2010 kl. 11:51

Har inte heller ngn regnmätare men vår pool som före helgens och veckans regn behövde fyllas på håller nu på att svämma över. Det har nu regnat till och från sedan i onsdags eftermiddag men det har inte varit mkt uppehåll utan mest skiftning i intensiteten på regnandet.

0

buffy

30 jul 2010 kl. 12:15

7 mm i regnmätaren för en timme sedan, innan dess hade Helsinborg fått 7,5 mm i juli totalt, läste jag i tidningen igår.

0

Boman+

30 jul 2010 kl. 22:23

Massor!Regnrekord igår, tydligen. Jobbade, efter att ha surfat igenom pölarna med bilen.
Hurra! Nu har svamparna en chans igen. Och mina gurkor behöver vattnet också.

0

Lena Strömstad

31 jul 2010 kl. 17:19

Här har det regnat och blåst rejält nästan vare dag… Tråkigt för turisterna.. men det är fortfarande bara i mossmarker som det är fuktigt. Kantarellerna står dock som spön i backen. Nästan lika mycket som under rekordåret i fjol. De senaste dagarna har det börjat komma fler hattsvampar. Mest oätliga. Hittade ett tio-tal gallsoppar idag :-(
Hoppas att det inte stämmer att det blir dålig med Kallar om det är mycket gallsopp….
Var och tittade på stället där det kan finnas röd-gul trumpetsvamp idag, men där syntes ännu intet liv..

0

Boman

31 jul 2010 kl. 20:31

Kollade mina skogar idag. Resultatet var nedslående. Sönder regnad grusväg, tre små taggsvampar, angripna av sniglar. Men jag ger inte upp hoppet!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone