0 518 visningar

17 svar

Eldsopp/blodsopp?

svampstaff

29 jul 2010 kl. 21:40

Blir fundersam på dom där sopparna.
Idag vid höje omberg hittade jag 18 eldsoppar, men vid ombergsliden i ren granskog hade dom inget vidare nät på foten, fanns säkert 30-40st.
Bild 1 är iaf. från höje.

0

börjar komma.

svampstaff

29 jul 2010 kl. 21:43

Bild1 en krokig lång citrongul sopp under gran?
Bild2 är väl nagelskivling.
Bild3 trattskivlingar som växte ganska flitigt idag.

0

börjar komma.

svampstaff

0

börjar komma.

svampstaff

0

Nils

29 jul 2010 kl. 21:45

Hej!
Kolla fotbasen, och jämför mellan de två arterna.

0

börjar komma.

svampstaff

29 jul 2010 kl. 21:45

Nästa har jag grunnat på, den som växer flitigast vid tåkern på betesmark, det får jag till nån spröding?

0

börjar komma.

Elisabeth Jansson

29 jul 2010 kl. 22:04

Bildomgång Två bild 1

Krokig lång citrongul sopp är väl grynsopp karaktär dropparna på rörlagret under hatten.
Växer förvisso med tall men det kanske fanns någon rot,fast du hittade den under gran.

0

börjar komma.

Jan A, Uppsala

29 jul 2010 kl. 22:14

På grynsoppsbilden ser jag tallbarr. Det där med att någon växer under något är ett missförstånd som många svampboksförfattare (och även “Ekologisk katalog"författare och ännu större svamphöjdare) gör sig skyldiga till. Det är svampens mycel som ska ha kontakt med mykorrhizakompisen. Dessutom är det inte så säkert att alla mykorrhizasvampar alltid är “sådana”! En del kan ibland klara sig ändå!

0

börjar komma.

svampstaff

29 jul 2010 kl. 22:18

Jo jag misstänkte vanlig grynsopp trots krokigheten och gran.
Broskingen är väl tagelbrosking iaf.

0

börjar komma.

Anita S

30 jul 2010 kl. 11:01

En spröding tror jag inte riktigt på. Den är så trådig på hatten. Skulle det inte kunna vara blek topptråding. Den hittar man då och då i betesmarker.

0

börjar komma.

Karl S

30 jul 2010 kl. 11:27

Bild 1 tror jag är blodsopp.
Nästa bildserie: 1., ja grynsopp
2. det ser ut som flera arter, den vänstra är säkert en i komplexet Gymnopus dryophilus, dom små röda (är färgen riktig?) kräver mer data.  3. trattskivling, som sagt, bestämning från bild knappast möjlig.
Sista bilden: som Anita säger, en tråding i Rimosae-gruppen, kanske Inocybe obsoleta, som går i kalkmark.
Någon brosking verkar inte uppenbar, glömde du bilden?

0

buffy

30 jul 2010 kl. 12:16

Men har inte bild 1 och 2 rätt tydligt ådernät på foten (eldsopp)? Bild 3 ser isf mer ut som en blodsopp, tycker jag.

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2010 kl. 16:04

Broskingen finns på samma bild som grynsoppen.
Och så håller jag med buffy angående sopperna.

0

Brosking

Karl S

30 jul 2010 kl. 18:35

Åh, förlåt, ja nu ser jag en liten broskig svamp på bilden. Säkert Gymnopus androsaceus som du säger. Det är oxo möjligt att det är 2 sopparter som buffy säger.

0

Frida T

30 jul 2010 kl. 18:39

Är själv i fundering kring Eldsopp/ Blodsopp. Är det fler tydliga skillnader på dom förutom rutnät på foten?

0

svampstaff

30 jul 2010 kl. 21:10

Blodsoppen är väl gulare och rödprickig på foten, som den här suddiga bilden:(
Trattskivlingen tror jag är sommartratt?
Ett par bilder på dess naturliga färg i mörka granskogen.
det är väl blek nagling oxå tror jag.

0

buffy

31 jul 2010 kl. 13:19

En annan skillnad är att eldsoppen har en röd zon ovanför rören, där fruktköttet börjar, men då måste man skära i svampen för att kunna se det.

Här i NV skåne är blodsoppen väldigt mkt vanligare än eldsoppen, men det kan ju vara annorlunda på andra ställen.

0

Frida T

1 aug 2010 kl. 10:38

Tack Svampstaff o buffy för tipsen ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone