Skulle gärna ta emot kommentarer på följande.. alla kommer från en granskog vid sjön Tisnaren i Ög.
1. Antrodiella parasitica eller pallasii - har inte mikroskoperat just den här men två andra med samma utseende och växtsätt (på gamla violtickor) och de stämde in på beskrivningen av A. parasitica, men vissa hävdar att den inte ska finnas i Norden utan att alla är A. pallasii? Båda är tydligen VU på rödlistan och ska bara finnas i norra Sverige, vilket jag tycker är konstigt då jag (som nybörjare) har hittat den 3 ggr i södra Sverige inom ett år, inte ens i någon speciellt intressant skog.
2. En liknande ticka, gullticka?
3. Vågar inte ens gissa.
Fick du någonsin någon rätsida på nr 1, Caspar?
Jag har idag suttit och tittat på några gamla Antrodiella-kollekter med nya kunskaper och intresserar mig därför för andra fynd.
Antrodiella pallasii har jag rätt stor erfarenhet av. Den är inte så ovanlig i fina granskogar i Norrbotten. De flesta fynd däruppe av A. parasitica är troligen A. pallasii. I södra Sverige kan det förstås vara annorlunda. Men hur har du bestämt dina A. parasitica?
Kul att du grävde upp den här gamla tråden. Jag har fortfarande inte fått någon klarhet i det. Bestämde mina A. parasitica på spormått, basidiemått och växtsättet, men de karaktärerna verkar inte räcka för 100% säkerhet. Mina kollekt finns hos Jörgen O som har lovat kolla på dom under våren.
Ticka nr 2 är en ticka, tror jag. Det var länge sen.
Har sommarställe i Hävla, hur visste du det?
Caspar skickade denna (visst var det den här?) till mig i början på sommaren, och nu har jag fått tid att titta på den.
Det är otvivelaktigt en resupinat Antrodiella och den växer på gran, på Trichaptum. I en artikel om nordliga Antrodiella-arter av Miettinen, Niemelä och Spirin från 2006 får jag då bara två alternativ: pallasii och parasitica. Hur skiljer man på dem då? Jo: “Antrodiella parasitica (...) has much wider spores”. Sporvidden för pallasii anges till (1,6-)1,8-2,1(-2,3), medan parasitica har (2,2-)2,3-2,9(-3,2). “much wider” tycker jag är en överdrift!
Spormätning hos Antrodiella är svårt, men när jag mäter dessa sporer får jag mått över 2 my, inte över 2,5. Passar alltså in på båda arterna. Men på de pallasii-kollekter som jag har hemma har jag noterat mått under 2 my. Jag tycker också att denna känns annorlunda än de pallasi jag sett från Norrbotten. Den är tjockare, hårdare, svårare att preparera.
Jag tror att det är parasitica. Vad var det som gjorde att någon i juni kom fram till att det inte var det?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.