Vet att många här är duktiga på lite allt möjligt så kanske ni kan ge namnförslag på vilken snigel-snäcka jag såg igår. Ska försöka beskriva så gott jag kan tills jag hittat min usb kabel och kan lägga upp bild om det behövs.
På en villagata inne i Växjö såg jag en snäcka med rött runt skal. Mellan skallagren, om man kan kalla det så, går en ljus rand. Skalet var ca 2-2,5cm i diameter. Den mjuka kroppen var ljust brun på översidan och antenner och undersidan var ljusgrå eller vit.
Det var svårt att riktigt avgöra den ljusa färgen då det regnade och började skymma ute.
Har tidigare aldrig sett den här arten så det skulle vara roligt att få veta lite mer om den. Har försökt söka på google men hittar ingen som ens liknar den här. Kan ngn hjälpa mig utifrån min lustiga beskrivning?
Tacksam för alla förslag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.