0 357 visningar

14 svar

Nu!......

Enelie, Linköping

30 jul 2010 kl. 14:07

...jälar kommer det igång;)
Jag har hittat 1 st. Grynsopp idag.
Stor, fin och fräsch.
Dags för soppjakt i helgen:)
Det borde finnas fler soppar efter det här regnet.

0

Jan A, Uppsala

30 jul 2010 kl. 17:41

Nej. Enelie, det ynka lilla duggregnet(15 mm)ger inget. 3x50 till - sen kan det bli nåt.
Men grattis till en grynsopp!

0

Lena M

30 jul 2010 kl. 19:51

Grynsopp fanns här tidigare men försvann med värmen och inga nya soppar sedan dess, det är bara att vänta.

0

svampstaff

30 jul 2010 kl. 20:16

15mm? Här har nog kommit minst 50mm, hittade i parken på jobbet snöbollschampinjon,eldsopp och finluden stensopp nyss:)

0

Enelie, Linköping

31 jul 2010 kl. 20:32

Vi behöver nog mer regn här också men det har börjat röra på sig lite i alla fall.
Lena har rätt i att det har kommit Grynsoppar för ett tag sedan. Jag hittade en del helt förstörda av ålder idag.
Det fanns ‘nya’ idag. Tyvärr så blir det inte mycket kvar när jag har rensat.
Så går det när man inte äter ‘mask’:)

Finluden stensopp har satt fart. Tyvärr så var nästan allt angripet.
Stor variation i storleken: bild 2 (den lilla ligger nere till höger i bild i fall någon missar den:)

Grattis till fyndet Svampstaff!
Har du smörjt kråset redan?

Jag önskar Jan A en riktigt blöt helg;)

0

svampstaff

31 jul 2010 kl. 21:01

Jag blev som ett frågetecken idag i parken, igår fanns en stensopp, idag hade det kommit fyra decimeterhöga till, på ett dygn?Snacka om växtkraft:)

0

Enelie, Linköping

31 jul 2010 kl. 21:39

Nog för att jag visste att de växte till sig ganska fort men att de var såååå snabba!!!

Plocka dem fort som sjutton för de blir angripna direkt.

Dina fina ex. är de som kallas för a-klass i Italien, tror jag.

0

svampstaff

31 jul 2010 kl. 22:03

Dom får sitta tills imorrn kväll får vi se, som sagt måndag kommer gräsklipparhuliganen.

0

Jan A, Uppsala

31 jul 2010 kl. 23:16

Tack för den blöta helgönskningen Enelie!
Tror tyvärr inte alls på den!
Men idag hittade jag iaf en marklevande hattsvamp, en enda bleksiktig nagelskivling! Inte mycket mat på den tyvärr.)

0

svampstaff

31 jul 2010 kl. 23:41

Dom är ju inte så farligt maskätna ändå:)

0

BirgittaD

1 aug 2010 kl. 08:33

Grynsopp har det kommit massor av men angripna av larver. 2 fina ängschampinjoner lite mjölskivling och kantareller samt 2 tegelsoppsbebisar blev det i går.

0

Enelie, Linköping

1 aug 2010 kl. 10:42

Det var det värsta…!!
Det kan man knappast kalla a-klass.
Undrar vad det beror på?

Kul att det börjat röra på sig lite i dina marker, Birgitta.
Kantareller har jag hittat lite grann också.

Nu väntar jag bara in Jan A´s rapport om ett härligt, varaktigt ösregn också.
Jag håller tummarna.

0

Birgitta D

1 aug 2010 kl. 12:39

Föärsta stensoppen hittad i dag, 12 cm hög. Bara hatten gick att taa vara på. Till lunch blir det stekta kantareller 1 KJ hatt 4 ängschampinjoner 5 mjölszkivlingar och baby tegelsopparna

0

Enelie, Linköping

1 aug 2010 kl. 18:59

Sååå gott!
Det riktigt vattnas i munnen.
(Ingen skogstur för mig idag men kanske en liten imorgon.)

0

Jan A, Uppsala

4 aug 2010 kl. 07:55

Rapport ska du få Enelie, men inte om nåt varaktigt ösregn! Nej, i måndags fick vi nästan 6 mm och idag får vi kanske 10-13 innan det iofs oplanerade duggregnet upphör på em. (Skulle eg plocka vinbär och hallon idag…) Vid blåbärskärren i går hittade jag iaf en uppäten storkremla och på stigen dit en frisk sommartrattfamilj. De egentliga svampmarkerna är dock TOMMA!
Men 3-knappt8-millimeters bläcksvampar under en ‘gulnandemusseronbjörk’ kan jag bjuda på. De har veck - men är inte veckade…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone