Hej på Er alla svampvänner.Det är så rolig att det finns så många som drar ute i skogen på höstkanten i jakt efter de underjordiska.Men jag har en varning till Er.Läser i era svar om svampar som har blivit identifierade med hjälp av en svampbok:Detta bör ni a i åtanke.Det finns inte någon bok som beskriver alla arter som finns i våra skogar och marker.Jag som har jobbat med svamp info i många år vet om folk som har blivit förgitade av svampar som inte fanns i boken men endå fick plats i den.Den bästa och säkraste är att följa med någon som är kunnig, erfaren och som kan dela sina kunskaper med er eller gå med i en svampförening.Jag har en regel vad det gäller matsvampar, äter bara de som jag har plockat själv, äter mycket svamp och har överlevt till 66 år.
Så en varning för dåliga svampböcker, dom finns.
Ja det är riktigt att man bör försiktig! Helst gå en svampkurs, eller som du säger lära av någon kunnig person.
Och som nybörjare plocka de säkra svamparna som ex.vis kantarell, fårtickor, blek taggsvamp, karl-johan. ( kan ev förväxlas med gallsopp )
Det finns ju bra enkla böcker, b.la 20 BRA MATSVAMPAR med Pelle Holmberg / Hans Marklund att börja med. Ett steg itaget och det går framåt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.