0 396 visningar

7 svar

Kvällens?

svampstaff

30 jul 2010 kl. 20:39

Jag tittar alltid till min fina park på jobbet, och det har inte hänt så mkt. i år, men nu verkar det komma med språng.Eldsopp, finluden stensopp och champinjoner bl.a
Bild1 växte en hel del, men vad?Luktade väldigt kryddigt.
Bild2 en champinjon som var lite annorlunda tyckte jag?
Bild3 finluden stenis.

0

Jan A, Uppsala

30 jul 2010 kl. 22:06

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om din etta är en gulnande musseron. Finns nån björk inom 50 m?

0

svampstaff

30 jul 2010 kl. 22:10

Ja o ja, dom växer alldeles intill en stor björk, parken består mestadels av björk, lind några alar och en bok.
Ska kika nämre på dom imorrn kväll, tack för tipset Jan:)

0

svampstaff

30 jul 2010 kl. 22:12

Tur det är helg oxå, med tanke på gräsklipparnisse som har pippi på att förstöra allt för mig i parken!

0

svampstaff

31 jul 2010 kl. 02:16

Sitter och väntar på att den ska gulna, men det gör den inte:(
Det kanske är Tricholoma argyraceum?

0

Jan A, Uppsala

31 jul 2010 kl. 09:24

Bäst du vänder på den då, för det är skivorna som blir gulfläckiga. Titta på ett glt ex ute - småningom.
Översidan har jag aldrig sett så gul som på din.;)

0

Hans v E

31 jul 2010 kl. 13:13

Att den är gul nu verkar bero på att den är tagen i elljus och att Din kamera inte ställt om sig för det.
Argyraceum och scalpturatum är nog samma art. När den inte gulnar (som Din) har den kallats argyraceum.
Champinjonen tror jag är ängs-.

0

svampstaff

31 jul 2010 kl. 19:28

Jo jag förstod att det var skvorna som gulnade:)
men så länge får dom aldrig sitta, på måndag kommer slåttermaskinen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone