0 412 visningar

8 svar

Trumpetsvamp

Ninjakotten

1 aug 2010 kl. 12:00

Jag har plockat svamp varje år och ska ut idag för första gången,men vad jag undrar är för 10-15 år sedan hittade jag alltid trumpisar/kompisar men sedan dess inte en enda????Har det hänt nått,eller har jag blivit blind

0

Kurt

1 aug 2010 kl. 19:46

Vad är det för svamp du söker?

0

Ninjakotten

2 aug 2010 kl. 09:39

Hej Kurt ..
Det är svart trumpetsvamp hittade den ofta förut men sen klipptes alla band mellan dom och mig he he,ingen aning vad som hänt???

0

Ninjakotten

2 aug 2010 kl. 09:41

Jag bor i Uppsala län kanske man ska tillägga

0

Jonnie

2 aug 2010 kl. 10:08

Det är väl något tidigt för trumpetsvamp kanske,, min erfarenhet av denna svamp är rätt ringa, jag hittar knappt några alls men förra året träffade jag på Svart-gul trumpetsvamp i mängder, men jag vill minnas att det var en bit in i Augusti-September, kan ju vara en förklaring.
Annars är de väl som kantareller, alltså sätt stationära och de återkommer på samma ställe varje år..

0

Ninjakotten

2 aug 2010 kl. 10:50

Hej Jonnie jag vet att det e tidigt nu, men jag blickar bakåt i tiden 10-15 år och fram till nu typ! Och där jag plockade då och nu så e dom spårlöst borta svåra och se men någon borde man hitta tycker man :)

0

Mickeleh

2 aug 2010 kl. 18:39

Funnit enorma mängder med svart trumpet de senaste 4 åren och inte bara i “min egen skog” utan lite varstans Örebrotrakten. De har kommit som över en natt i mitten- slutet på Aug. och stannat över frosten Nov-Dec. Med enorma mängder menar jag 100 tals liter å lite till,dvs faktiskt aldrig varit med om liknande.Tvärtom din upplevelse.. Perfekt år för dem iår känns det som,gäller bara att se den första.
Lycka till

0

Karin Hedén

2 aug 2010 kl. 18:49

Mina svampmarker finns strax söder om dina. Ingen förändring i trumpetsvampförekomst (svart och rödgul)under de senaste 15 åren.

0

Ninjakotten

3 aug 2010 kl. 10:57

Ok får titta lite närmare då,men röd/gul hittar jag fortfarande sida vid sida med trattisar
tackar för svar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone