Jo de brukar avskräcka mig men denna kanske går att lösa….. ?Fann dessa idag i slåtteräng (skärde av dom med lien) Fnasiga på hatten , ej hygrofan . Blå fot som är lite fnasig även den så min tanke går till Pricknopping (Entoloma dichroum)? Eller finns det någon med bättre förslag?
Entoloma
Jo de var svåra att fota o få rätt färg. Ingen blå ton på skivorna som unga. De är “fnasigare” i verkligheten. Och även de pyttesmå hade samma färg som de stora både på hatt o fot. Hattformen hmm jo möjligt att de ska vara mer “hängande” på dichroum? eller hur menar du?
Jo, jag har sett dichroum - för drygt tjugo år sen i Medelpad. Den blev i alla fall artbestämd till det, men om det verkligen var rätt art vet jag inte.
Jag tycker att rödskivlingar är oerhört svårbestämda med svårtolkade beskrivningar. Kanske inte så konstigt att alla noppingar ser så olika ut på webben om man söker bilder där..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.