0 306 visningar

11 svar

Entoloma

Frida T

1 aug 2010 kl. 21:42

Jo de brukar avskräcka mig men denna kanske går att lösa….. ?Fann dessa idag i slåtteräng (skärde av dom med lien) Fnasiga på hatten , ej hygrofan . Blå fot som är lite fnasig även den så min tanke går till Pricknopping (Entoloma dichroum)? Eller finns det någon med bättre förslag?

Entoloma

0

Frida T

2 aug 2010 kl. 11:53

puttar upp den…

0

Irene A

2 aug 2010 kl. 12:00

OK, jag tror inte att det är dichroum (nåt med hattformen som inte stämmer). Kanske någon chalybaeumvariant ifall skivorna har haft en blå ton som unga?
Svårt att avgöra på bilderna vilken färg som är den rätta på hatten..

0

Frida T

2 aug 2010 kl. 12:07

Jo de var svåra att fota o få rätt färg. Ingen blå ton på skivorna som unga. De är “fnasigare” i verkligheten. Och även de pyttesmå hade samma färg som de stora både på hatt o fot. Hattformen hmm jo möjligt att de ska vara mer “hängande” på dichroum? eller hur menar du?

0

Irene A

2 aug 2010 kl. 13:10

Ett annat förslag är backnopping, Entoloma atrocoeruleum.

E. dichroum ska ha en mer konisk hatt med platt eller något navlad mitt.
De är inte lätta att tas med, rödskivlingarna..

0

Frida T

2 aug 2010 kl. 17:00

Tack Irene för dina förslag. Nej dom är verkligen inte lätta dessa entolomor. :)

0

Entoloma dichroum

Frida T

8 aug 2010 kl. 16:27

Nu tycker jag att de är ännu mer lik pricknoppingen!?  Vill gärna få en kommentar av någon som sett den med säkerhet ;)

0

Entoloma dichroum

Frida T

8 aug 2010 kl. 21:33

Irene A du har väll sett den?

0

Entoloma dichroum

Irene A

8 aug 2010 kl. 21:54

Jo, jag har sett dichroum - för drygt tjugo år sen i Medelpad. Den blev i alla fall artbestämd till det, men om det verkligen var rätt art vet jag inte.

Jag tycker att rödskivlingar är oerhört svårbestämda med svårtolkade beskrivningar. Kanske inte så konstigt att alla noppingar ser så olika ut på webben om man söker bilder där..

0

Entoloma dichroum

Frida T

9 aug 2010 kl. 09:06

Ååå vad svåra de är! Oftast brukar jag bara gå förbi oh tänka där står en entoloma ... ingen ide att försöka. Men dessa har så många tydliga karaktärer så jag får nog gå vidare med denna på något vis ;)

0

Entoloma dichroum

Irene A

9 aug 2010 kl. 14:35

På sista bilden är de misstänkt lika stornopping tycker jag..

0

Entoloma

Frida T

9 aug 2010 kl. 18:12

Tack Irene! Ska forska vidare på denna ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone