0 19356 visningar

16 svar

Maskar o larver

Wassen

2 aug 2010 kl. 10:05

Plockar ofta diverse svampar, men efter rensning hemma så blir det nästan inget kvar. I synnerhet soppar är ju nästan alltid angripna av larver, och rensar man bort alla så blir det ibland inget kvar.
  Aldrig lyckats läsa anvisningar om hur noga man ska vara med att skära bort larver. De torde ju smaka ungefär lika som den svamp de är uppfödda på ?
  Hur gör en “svampexpert” ?

0

Tina Nordberg

2 aug 2010 kl. 10:15

Ja du det är en omdisskuterad smaksak. Jag slänger inte en hel svamp för några larver eller synliga gångar, skär så nära jag kan, spec då det är ont om svamp.
Det kan ju bli ett jädrans pillande.
Tror som du att kräken smakar som det de ätit;)

0

Jonnie

2 aug 2010 kl. 10:16

Var ute tidigt och plocka små svampar av sopp od.. ju större svamp..ju mer mask eftersom svampkroppen utsatts för insekternas angrepp..
De riktiga experterna, alltså uppköpare och handlare av Karl-Johansvamp fryser ut masken ur svampen genom att kyla ned svampkroppen till X antal grader, då trivs inte masken utan kryper ur kroppen på svampen,, detta kan du se om du tittar på importerad torkad Karl-Johan, du ser små hål i de torkade bitarna, men ingen mask..
Det lär även gå att lägga svampen i saltat vatten och få masken att krypa bort har jag läst någonstans..
Det absolut enklaste är väl att renska svampen i skogen med en medhavd kniv så slipper du ju släpa hem maskangripen svamp, ta unga, små exemplar..

0

klas jaederfeldt

2 aug 2010 kl. 15:09

till att börja med så är det inte Maskar, en mask är en mask hela livet,det du hittar i svampen fer upphov till bla,svampmyggor.

jag tycker att det inte stör med små fina “maskhål"kanske skall det heta insektshål.
vid större ,äldre hål så har det på hålens väggar börjat bildas bakterier,och då kanske man skall låta bli att äta svampen

0

Karl S

4 aug 2010 kl. 10:41

Ja, dom brukar varna för att man kan få infektioner av larver som kryper in från jorden (alltså uppåt genom foten om svampen har en fot) , eftersom det finns gott om bakterier i jorden. Dom som kommer in via svampmyggor som värper sina ägg i hymeniet (lameller, rör etc.) kanske inte är så infekterade? I alla fall kan det bli allvarliga infektioner om man får i sig för mycket av larvgångarna.

0

buffy

4 aug 2010 kl. 11:48

Men dör inte de flesta bakterier när man tillagar svampen?

Jag tar bort allt maskangripet. Det blir ofta ett väldigans pillrande. Men jag skulle inte tycka om att äta svampen annars.

0

Irene A

4 aug 2010 kl. 12:12

Jodå, bakterierna dör vid upphettning, men inte de gifter som de eventuellt har hunnit producera.

0

Kurt

4 aug 2010 kl. 14:39

Välj svampar som inte så ofta angrips av larver t ex kantareller, sandsopp, skarpa riskor etc

0

Karl S

4 aug 2010 kl. 18:20

Bra sagt, Irène, håller helt med.

0

Johan

5 aug 2010 kl. 18:37

Jag har alltid tänkt att lite maskhål är ok sålängre köttet är vitt och friskt, att det är när det börjar bli brunt och mosigt som man måste skära bort, helt fel då eller?

0

Irene A

5 aug 2010 kl. 18:48

Det är säkert OK Johan. Några av oss är kräsnare än andra, bara.

Jag skulle t.ex. aldrig bjuda andra på maskäten svamp även om den verkar fräsch i övrigt.

0

Ola

26 aug 2010 kl. 14:16

Jag plockade finluden stensopp för första gången i helgen, såg fin ut, vissa hade dock lite gångar inuti foten, men inte alla.

Skivade svampen (såg inga maskar), men dagen efter då de låg på torkning i solen som kröp det fram massa vita maskar/larver…

1. Är det så att man inte ser larverna vid skivning, är de så små eller tittade jag bara inte?

2. Om foten inte har kanaler/hål, kan jag då vara säker på att det inte finns larver?

3. Är både hatt o fot lika smittade, eller håller larven sig i foten?

4. Kan larven sprida sig till andra svampar efter skivning?

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2010 kl. 17:28

Men en ko smakar inte gräs så man kan väl inte utgå från att något smakar det äter?????????

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2010 kl. 17:29

lite slarv med språket där men ni hajjar ändå antar jag;)

0

Boman

26 aug 2010 kl. 21:11

Rensar i skogen, skär igenom svampen och plockar inte alls mjuka, larvätna exemplar. Om man lägger sådana på tork så blir det färdiga larver av de ägg som fanns, inte mysigt och inte mycket svamp blir kvar efter dem. Det händer ju att någon slinker med, trots att jag är petig. Dem kastar jag direkt om jag ser det, det känns inte fräscht att äta sådant andra redan ätit.Förutom risken för att få i sig något oönskat, gift eller larver.

0

Marita W

27 aug 2010 kl. 13:49

Hej, blev konfunderad och undrar
a) vad är det för toxiner-giftighetsgrad
b) när mask/larvhålet är borta och svampen ser fin ut är då toxinet borta eller?
hälsningar Marita/Jenny i Lund

0

oliver

11 sep 2013 kl. 09:19

du kollar alltid när du väl är i skogen att svampen är bra genom att skära bot foten eller dela på den. ifall att du tvivlar på att svampen inte är bra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone