0 407 visningar

13 svar

Rödbrun stensopp

Franco Matli

28 aug 2006 kl. 13:09

Igår hittde årets första, för mig, Rödbrun stensopp.Karljohans kusin är en utmärkt matsvamp som är bunden till tall

0

lena M

28 aug 2006 kl. 19:54

Jaha !
Om jag utgår ifrån bilden så ser jag skillnad på fotens färg, vad mera kaännertecknar denna art.

0

Irene A

28 aug 2006 kl. 20:03

Bilden visar inte någon typisk färg på den rödbruna stensoppen. Vanligtvis är foten rödare, och hatten är mera rödbrun och ofta lite gropig.

0

per d

28 aug 2006 kl. 20:16

irene a, färgen är då mycket typisk för rödbrun stensopp och hatten är då visst gropig, förstår inte vad du gnäller över ? vaknat på felsida idag igen ?

0

Irene A

28 aug 2006 kl. 20:26

per, jag tänker inte berätta vem jag tycker är gnällig här.
Här är ett mera typiskt exempel på hur rödbrun stensopp ser ut:
http://pilzbestimmung.de/datenbank/GrossBild.php4?Pilz=655&Autor=Wilhelm%20Schulz&name=Boletus%26nbsp%3Bpinophilus&bildnum=3

Så ser i alla fall de ut som jag hittar…

0

per d

28 aug 2006 kl. 20:48

visst irene a, svampen på din bild är helt klart en rödbrun stensopp. men vad säger att den bild som franco matli publicerat inte är en rödbrun stensopp. du irene har kanske aldrig funnit så små flotta exemplar och det, kanske därför som du är lite sur, eller ?

0

Boel

28 aug 2006 kl. 20:59

Francos bild är helt lila skulle aldrig ta den för en stensopp

0

Lena M

28 aug 2006 kl. 21:11

Per D !
Inte vet jag om jag har alldeles fel, men jag tycker att du strör mycket negativa åsikter omkring andras inlägg. Tvivlar inte på att du är kunnig, men det är trevligare om vi kan diskutera i saklig ton, utan att ” hoppa på varandra .”
Ha det bra önskar

0

Irene A

28 aug 2006 kl. 21:12

per, du kan ta det alldeles lugnt. Jag har aldrig påstått att Franco Matlis bild inte föreställer rödbrun stensopp, bara att färgerna är otypiska på det exemplar han hade på bilden.

0

per d

28 aug 2006 kl. 21:13

jovisst lena m, jag är en besserwisser och en gammal gnällig gubbe, take it or…..ss

0

Lena M

28 aug 2006 kl. 21:18

Kram till Per och sov gott !

0

Michael Krikorev

28 aug 2006 kl. 21:26

Till per d: Tagga ner lite på personangreppen, det finns ingen anledning att brusa upp. Irene påpekade helt enkelt att exemplaren inte såg typiska ut, vilket jag kan hålla med om. Den gulbruna färgen på foten och att den är mindre röd i färgen på hatten får en att tänka på en blandning mellan rödbrun stensopp och Boletus aureus. En i Europa sydlig stensopp som vanligen saknar röda inslag:
http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Boletus_aereus_1.html

Jag har själv hittat otypiska ex. av rödbrun stensopp i Linköping som såg ut ungefär som på Francos bild. Kanske döljer sig fler oupptäckta arter bland stensopparna.

0

Michael Krikorev

28 aug 2006 kl. 21:28

Sen har vi ju Boletus separans också, en annan stensopp som påminner om rödbrun stensopp…

0

per d

28 aug 2006 kl. 21:47

ok michael, jag skall ta det lugnt ! vill absolut inte förstöra denna helt suveräna site på nätet !!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone