0 468 visningar

5 svar

Misstänkt Telamonia?

greger

3 aug 2010 kl. 22:38

Hej!

En svamp från granskogen. Medelstor spindling med svag doft. Hatten ca 6-7 cm smutsgrå med bruna hygrofana fläckar och trådar. Fot ljus men bruna trådrester, tendens till violett i fotbasen. Kött brunt.
(Ursäkta bildkvaliten,. Finns just inte mycket rött eller blått i svampen).
Har tittat lite på Niskanens sectioner, men hittar inte rätt ändå(kanske för avancerat för mig?)
Är det en Telamonia?

intressant hatt

0

Karl S

4 aug 2010 kl. 10:19

Visst är det en Telamonia, bilderna är fina och miljön framgår tydligt, och jag antar att du angivit lukten om det fanns någon att tala om.

Men Telamonier är alltid knepiga och jag citerar gamle Moser som sa “ein Pilz ist kein Pilz”.  Han vägrade konsekvent att bestämma telamonier på bara ett exemplar. Jag tror i alla fall att din Pilz finns någonstans i sektionen Privigni, kanske en av tolkningarna av C. privignus, eller C. fuscopallens (se Arnold). Den ger möjligen lite vibbar av C. leiocastaneus, men denna är vanligen inte så stor och växer vid björk.

0

Karl S

4 aug 2010 kl. 10:20

Sorry, jag såg nu att du kollat lukten.

0

greger

4 aug 2010 kl. 12:21

Tack Karl!

Fann ett ex som liknade det första mycket, som var äldre och fått en mer brun ton. Men tyvärr missfärgat under transport! Tog inte med det fr början pgav det.
Exicat mörkbrunt med behaglig doft.
Kan det vara samma form(art?).

Äldre exemplar?

0

Karl S

4 aug 2010 kl. 18:36

Det är inte omöjligt att din andra bild visar samma art, men vad som behövs är unga, outvecklade exemplar (förutom vuxna).

Hoppas deltagarna i forum orkar höra fortsättningen på anekdoten med Mosers sats “ein Pilz ist kein Pilz”? Några spann vidare på tråden och ställde frågan: vad är den då, om den inte är en svamp? Svar: en osvamp (Unpilz). Vad händer då om en Unpilz möter en Pilz? Dom förintar varandra, precis som partiklar och antipartiklar i fysiken! Enkelt.

0

Mikael i Norrköping

4 aug 2010 kl. 18:47

Den var fin Karl S :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone