Planterade om alla mina krukväxter (benjaminfikus, palmer, paraplyaralia osv) i nyköpt blomjord i våras.
Har upptäckt under hela sommaren att ljusula svampar skjuter upp ur blomjorden.
De är långa och smala (gängliga).
När jag drar upp dem avsöndras ett litet fint pulver från dem.
VAD är det här för svampar???? Är dom farliga för mina växter?
Har ännu inte märkt NÅGON förändring på växterna.
Mycket nyfiken…
Den vanligaste “blomkrukssvampen” är nog gul veckskivling, Leucocoprinus birnbaumii. Har dem för tillfället i våra krukor med mönjelilja.
Gul fjällskivling är inte lika vanlig - den är gul med brunfjällig hatt och fot.
Båda svamparna är förnanedbrytare, så om de har någon inverkan på växterna, är det nog snarast åt det positiva hållet.
Oops, kollade just sid 419 i Rymans svampbok - där står ett felaktigt svenskt namn på Leucocoprinus birnbaumii. Det vedertagna svenska namnet är gul veckskivling.
Det finns egentligen ingen art i Sverige som officiellt har namnet gul fjällskivling (men en bekant till mig hade en liten svavelgul fjällskivling i en av sina blomkrukor -Lepiota xanthophylla, som vi då egenhändigt döpte till gul fjällskivling..).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.