0 417 visningar

16 svar

Vad kan detta vara ?

Torsten

5 aug 2010 kl. 12:41

Hej.

Växte på torr fläck i karg fjällbjörkskog i Abisko.

Diameter ca 3-5 cm.

Tack på förhand !

//Torsten

Liten brun skivling.

0

Michael Krikorev

5 aug 2010 kl. 12:46

0

Torre

5 aug 2010 kl. 13:07

Tack för svar Michael… men inte är det särskilt likt. Bilderna på Pepparriska visar rätt lång fot, betydligt mer Vattentorns/tratt -formad hattundersida, fel färg och en grop i hatten istället för en topp som “min” svamp hade.

Jag är tyvärr “färgblind”, men uppskattar färgen till mörkt kanelbrun.

Hur säker är du på Pepparriska ?

//Torsten

0

gunhild Nordås

5 aug 2010 kl. 13:40

Smaka på en bit Torsten så känner du.

0

Torsten

5 aug 2010 kl. 14:20

Tack för svar Gunhild… men jag upplever det som vanskligt att smaka mig fram som total nybörjare på svampar.

//Togga

0

Torsten

5 aug 2010 kl. 14:20

Tack för svar Gunhild… men jag upplever det som vanskligt att smaka mig fram som total nybörjare på svampar.

//Togga

0

Jan A, Uppsala

5 aug 2010 kl. 16:07

Jag har en hel del erfarenhet av fjällarbete och kan lova dig Torsten att din bild visar vad jag kallar en typisk ”fjällbjörkskogspepparriska”.  Mickes bild ska förmodligen föreställa vanlig ”granskogspepparriska”.

0

Jan A, Uppsala

5 aug 2010 kl. 16:09

Oj, skulle vara tall;)

0

Tony Ericsson

5 aug 2010 kl. 20:51

Ser ut som pepparriska. Hatten brukar dock vara mer välvd. Smak stakt brännande. Ej matsvamp.

0

hmmm

Birgitta F

5 aug 2010 kl. 20:55

http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_rufus

Säg inte till norrlänningar att pepparriska inte är ätlig då det är den som finns rikligast av = )

0

hmmm

Jan A, Uppsala

5 aug 2010 kl. 21:55

Rätt så, Birgitta. En bra pepparrisksallad är alldeles utsökt, också för en förskingrad sörmlänning!

0

hmmm

BaWa

5 aug 2010 kl. 21:57

Det är finländare som älskar pepparriska, norrlänningar har förnuftet kvar ;-)

Definera “norrlänning” förresten. Är det en person som bor norr om Gävle? Är Pekka uppe i Torneträsk samma norrlänning som Elsa i Bollnäs?

0

hehe

Birgitta F

5 aug 2010 kl. 22:55

Jag har bott större delen av mitt liv 2 mil från polcirkeln och ätit åtskilliga mängder pepparriska , fjällig taggsvamp och enstaka smörsoppar, för att inte prata om 125-liters säckvis av stenmurkla , jo jag är norrlänning sen vart gränsen går kan alltid diskuteras

0

Torsten

6 aug 2010 kl. 11:58

Jag tackar för alla svaren. Jag ska smaka lite på den nästa gång.

//T

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2010 kl. 15:42

Men ät den inte utan ‘rätt’ tillagning. Googla på “svampsallad” och “finska riskor”. Finns mycket att välja på.

0

Paul

6 aug 2010 kl. 18:00

Akta så att du inte blandar ihop den med lakritsriska. Den är inte dödlig men lika rolig som en maginfluensa!

0

Torremolinos

7 aug 2010 kl. 14:07

Japp, jag har redan läst många recept på Pepparriska.. Men jag vågar fasen inte, har kraftig respekt för svamp. Men jag vet att det är dom vita/ljusa man ska akta sig mest för.

Håller mig till soppar än så länge…. men hur är det med röksvampar, några av dom ska väl vara fin matsvamp ?

Vi har gott om såna knottriga röksvampar nu, väldigt fint kött på dom…

//Torre

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone