Jag är en näst intill total svampanalfabet (klarar vanliga champinjoner, kantareller och stolt fjällskivling, ungefär :P)
Jag hittade dessa svampar på vår gård (intill vår spånhög) i går. Hatten på den största är ca 15 cm i diameter, i övrigt tror jag att bilderna talar för sig själva (fast färgåtergivningen är inte 100%-ig).
Jag vill ha det till någon sorts champinjon, men kommer givetvis inte äta dem utan att vara tvärsäker…
Vad tror NI?
På gården i övrigt hittar vi just nu små vita champinjoner och stolt fjällskivling, vi brukar även ha röksvampar.
Om den andra bilden visar någorlunda rätta färger är det kungschampinjon, hatten på dom första är möjligen lite för brun. Även om det är Agaricus bisporus är det ätliga och goda champinjoner.
Bäst i alla fall att lukta ordentligt på dom innan, dom ska ha en god champinjonlukt, lite som bittermandel. Pärlhönschampinjon luktar karbolsyra och är giftig, den har också mer noppor på foten.
tack för era svar!
OM jag fattat saken rät så ska en kungschampinjon gulna om man skalar hatten på den - det gör den inte. Annars ser den ju onekligen lik ut.
Jag tycker nog att den första bilden återger färgerna ganska bra, bilderna som är tagna på den plockade svampen gör det inte riktigt… Kameran i telefonen är inte så bra på det.
Jag har sniffat på den och den luktar vädligt svagt så jag kan inte dra några slutsatser av det heller. Vanliga champinjoner doftar mer.
Kan jag dra slutsatsen att den är ätlig i vilket fall som helst? (jag tolkar det som att det inte är nån pärlhönschampinjon? Hur luktar karbolsyra? Illa antar jag?)
- Kungschampinjon luktar ganska tydligt och starkt som bittermandel, friskt, gott. Om din svamp inte gör det är det osäkert vad det är för en.
- Karbolsyra (fenol) har en ganska typisk lukt, knappast angenäm, som är svår att beskriva. De olika giftchampinjonerna brukar lukta så som råa, men ibland kommer det först fram vid stekningen (som jag varit med om, och fick slänga allt!)
- Många champinjoner gulnar eller rodnar bara svagt.
Slutsats: vi vet inte vilken champinjon du har hittat, alltså ät den inte!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.