0 1056 visningar

8 svar

vad kan detta vara?

Anna

6 aug 2010 kl. 08:38

Jag är en näst intill total svampanalfabet (klarar vanliga champinjoner, kantareller och stolt fjällskivling, ungefär :P)
Jag hittade dessa svampar på vår gård (intill vår spånhög) i går. Hatten på den största är ca 15 cm i diameter, i övrigt tror jag att bilderna talar för sig själva (fast färgåtergivningen är inte 100%-ig).
Jag vill ha det till någon sorts champinjon, men kommer givetvis inte äta dem utan att vara tvärsäker…
Vad tror NI?

På gården i övrigt hittar vi just nu små vita champinjoner och stolt fjällskivling, vi brukar även ha röksvampar.

0

Lena M

6 aug 2010 kl. 10:07

Kan det möjligtvis vara kungschampinjon ? Två andra som är fjälliga på hatten är skogschampinjonen och brun trädgårdsch. Vänta till någon med stjärna hjälper dig !

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2010 kl. 11:21

Kanske en förrymd, “tam” champinjon?

0

Karl S

6 aug 2010 kl. 13:03

Om den andra bilden visar någorlunda rätta färger är det kungschampinjon, hatten på dom första är möjligen lite för brun. Även om det är Agaricus bisporus är det ätliga och goda champinjoner. 

Bäst i alla fall att lukta ordentligt på dom innan, dom ska ha en god champinjonlukt, lite som bittermandel. Pärlhönschampinjon luktar karbolsyra och är giftig, den har också mer noppor på foten.

0

Anna

7 aug 2010 kl. 11:53

tack för era svar!
OM jag fattat saken rät så ska en kungschampinjon gulna om man skalar hatten på den - det gör den inte. Annars ser den ju onekligen lik ut.
Jag tycker nog att den första bilden återger färgerna ganska bra, bilderna som är tagna på den plockade svampen gör det inte riktigt… Kameran i telefonen är inte så bra på det.
Jag har sniffat på den och den luktar vädligt svagt så jag kan inte dra några slutsatser av det heller. Vanliga champinjoner doftar mer.

Kan jag dra slutsatsen att den är ätlig i vilket fall som helst? (jag tolkar det som att det inte är nån pärlhönschampinjon? Hur luktar karbolsyra? Illa antar jag?)

0

Karl S

7 aug 2010 kl. 16:59

- Kungschampinjon luktar ganska tydligt och starkt som bittermandel, friskt, gott. Om din svamp inte gör det är det osäkert vad det är för en.

- Karbolsyra (fenol) har en ganska typisk lukt, knappast angenäm, som är svår att beskriva. De olika giftchampinjonerna brukar lukta så som råa, men ibland kommer det först fram vid stekningen (som jag varit med om, och fick slänga allt!)

- Många champinjoner gulnar eller rodnar bara svagt.

Slutsats: vi vet inte vilken champinjon du har hittat, alltså ät den inte!

0

A

7 aug 2010 kl. 22:14

Tack igen för svar!
Jag plocade de två som var kvar idag och nu kändes det tydligt att de luktade som champinjoner brukar göra.
Men jag låter bli att äta dem eftersom jag inte är säker - dummare än så är jag inte! :-)

0

Lill, Skellefteå

8 aug 2010 kl. 09:10

Nu kanske jag är helt ute å cyklar! Har inte nöjet att hitta dessa svampar här, men om det är så att de champinjoner som är giftiga avger en äcklig doft när man tillagar de så måste det väl gå att tillaga de för att bestämma om de är giftiga eller inte?

0

Irene A

8 aug 2010 kl. 09:37

Bra tänkt, Lill!
För mig skulle det fungera för jag har stått i köket och råkat ta champinjoner ur fel korg själv…
Men om man litar på sitt luktsinne (och inte vill ha ett stinkande kök) kanske det fungerar lika bra att bara välja dem som luktar gott :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone