I stockholm, åtminstone, kan man köpa kantareller för 10 kr hg. Det svämmar över av kantareller hos handlarna på hötorget. Var kommer de ifrån? “Frankrike”, sa en handlare. De doftar inte lika gott som skogskantareller. Är det någon som har koll eller vet vem som borde ha koll?
De kanske har dragits igång ett större odlingsprojekt till slut? Det har ju varit möjligt att odla kantareller sedan mitten av 90-talet (läste en rapport nyligen om detta) men jag har inte hört om några storskaliga projekt utanför växthusen ännu.. Kanske kan vara nu det börjat ge avkastning?
Eller så är det bara ett bra kantarellår i allmänhet. Plockade själv 4 liter häromdagen i Västra Götaland, rekord för mig på ett o samma tillfälle, och dessutom rätt tidigt, väl..?
Där ser man, tackar för uppdateringen :) Det lät verkligen som att det skulle kunna funka storskaligt, om än med en rejäl initial investering, men det är ju ofta så att teori och verklighet inte går hand i hand hela vägen.
Och jag får väl erkänna att jag borde försökt hitta någon uppföljning innan jag skrev mitt inlägg..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.