0 968 visningar

5 svar

alla billiga kantareller?

Rickard Jakbo

6 aug 2010 kl. 12:49

I stockholm, åtminstone, kan man köpa kantareller för 10 kr hg. Det svämmar över av kantareller hos handlarna på hötorget. Var kommer de ifrån? “Frankrike”, sa en handlare. De doftar inte lika gott som skogskantareller. Är det någon som har koll eller vet vem som borde ha koll?

0

Tanja i Gagnef

6 aug 2010 kl. 13:30

Det brukar ofta vara kantareller från Estland o de andra Baltstaterna.

0

Boman

6 aug 2010 kl. 15:06

Lettland står det på kartongerna jag sett. Fast skylten sa Svenska Kantareller.
Vuxna på atomsopor? Eller annat intressant? Skulle inte drömma om att äta dem.

0

Noob

6 aug 2010 kl. 15:28

De kanske har dragits igång ett större odlingsprojekt till slut? Det har ju varit möjligt att odla kantareller sedan mitten av 90-talet (läste en rapport nyligen om detta) men jag har inte hört om några storskaliga projekt utanför växthusen ännu.. Kanske kan vara nu det börjat ge avkastning?

Eller så är det bara ett bra kantarellår i allmänhet. Plockade själv 4 liter häromdagen i Västra Götaland, rekord för mig på ett o samma tillfälle, och dessutom rätt tidigt, väl..?

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2010 kl. 16:49

Den kantarellodlingen var alltför högteknologisk och kostsam för att kunna löna sig. Tror inte det finns ens småskalig försöksodling odling enligt “den metoden”!

0

Noob

6 aug 2010 kl. 19:52

Där ser man, tackar för uppdateringen :) Det lät verkligen som att det skulle kunna funka storskaligt, om än med en rejäl initial investering, men det är ju ofta så att teori och verklighet inte går hand i hand hela vägen.

Och jag får väl erkänna att jag borde försökt hitta någon uppföljning innan jag skrev mitt inlägg..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone