0 340 visningar

9 svar

Kremlor?

Lill, Skellefteå

6 aug 2010 kl. 19:35

Nu har det fullkommligt exploderat i skogarna här. I dag hittade jag blek och rödgul taggsvamp, Rimmskivling, En del soppar och kremlor fanns det hur mycket som hellst av. (Fanns ju förståss även många andra oätliga svampar).
Kermlorna är jag väldigt osäker på. De är ju milda så jag antar att de går att äta, men det skulle ju vara kul att någon gång lära sig att skilja på de.
Tyvärr så har jag än inte blivit vän med min kamera, men jag bifogar några bilder i hopp om att någon ändå kan se vad det är.

0

Lill, Skellefteå

6 aug 2010 kl. 19:39

Lite felstavning! Kremlorna skulle det vara.
En bild till.

0

Irene A

6 aug 2010 kl. 19:43

Serie 1: storkremla
Serie 2: vinkremla

0

Lill, Skellefteå

6 aug 2010 kl. 19:59

Tack Irene!
Bilderna återger inte färgerna så bra. Bild 3 liknar gallkremla i färgen, men det är det inte.
Bild 4 är mer mörk vinröd än vad bilden visar.

0

Skogsmullan!

6 aug 2010 kl. 22:34

Men så roligt att det fullkomligt exploderar i skogarna kring dig!
Jag bor i Skellefteå och jag har inte sett någon svamp ännu!
Sopparna lyser med din frånvaro och jag bara väntar på mer regn!
Skulle vara skojigt att få veta åt vilket håll dessa skogar finns?

0

Lill, Skellefteå

7 aug 2010 kl. 08:07

I går var jag mellan Stenliden och Källheden. Ligger ca en mil innanför skråmträsk. Inte mina marker. Kollade terrängen för en bekant. Men det var fina skogar.
Har jobbat i veckan så jag har inte hunnit ut något mer. Annars brukar jag hålla mig i skogarna kring Bureå. Ska förhoppningsvis hinna ut en sväng i dag. Få se om det har börjat hända något även där.

0

Lill, Skellefteå

7 aug 2010 kl. 12:47

Ingen som kan hjälpa mig med de två sista kremlorna?
De är ju milda så jag funderar på om jag vågar smaka?
Vad brukar ni göra med kremlor? Någon som har försökt torka?

0

Irene A

7 aug 2010 kl. 13:51

Det var alltså bild 4 (Serie 2) som är vinkremla.

Bild 1 och 2 är storkremlor,
bild 3 är jag inte alldeles hundra på, men med mild smak tror jag att det också är storkremlor, fast ovanligt urblekta i färgen.

0

anithau

7 aug 2010 kl. 16:31

Lill!
Det går utmärkt att torka. Det blir ju lite smuligt, förstås.

0

"Skogsmullan"

8 aug 2010 kl. 18:33

Okey!
Lycka till i svampskogen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone