Hej,
Jag är relativt nyinflyttad i Lund och skulle vilja ha tips på bra skogsområden i närheten. Är inte så botaniserad i lunds omgivningar, förutom staden då. Det enda stället jag vet där det ryktas om svamp är St. Hans backar. Tacksam för tips!
Tja du har ju Skrylleområdet mellan Dalby och S Sandby. Sen så är det bra utanför Genarp mot Häckeberga till samt naturligtvis Romeleåsen. Det går en gångstig mellan Kullatorpet och Genarp. Ta den och kolla in naturen. Vid Vomb(söder om Vombsjön)finns tallmark som är värd att kolla in.
Köp dej sen en karta typ orienteringskarta så hittar du nog mer. Tyvärr så ligger allt några mil från Lund, så bil är “nästan” nödvändigt.
Inne i Lund har jag bara hittat champinjoner, fjällig bläcksvamp och nejlikbroskskivling. Alla dessa finns här och var i gräsmattorna på LTH-området
Letar själv efter bra svampskogar utanför Lund sedan vi skaffade bil för några år sedan men har inte hittat några som Victoria inte redan nämnt. Vombs fure är ganska bra men där är mycket folk ute, så det blir avplockat fort. Jag har även hittat svamp på Söderåsen, längs Skåneleden (men dit är det längre att åka)
Genarpstrakten har nämnts flera gånger här på Svampguiden som bra svampmark men jag har inte varit där själv.
Jag såg att Vuxenskolan i Lund ska ha svampexkursion 7 okt. kl.09.00 med samling i Dalby. Avgift 200 kr.
http://www.sv.se/lund
Man lär sig jättemycket på kurs.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.