0 2480 visningar

3 svar

bra skogar runt Lund?

Erica

28 aug 2006 kl. 16:14

Hej,
Jag är relativt nyinflyttad i Lund och skulle vilja ha tips på bra skogsområden i närheten. Är inte så botaniserad i lunds omgivningar, förutom staden då. Det enda stället jag vet där det ryktas om svamp är St. Hans backar. Tacksam för tips!

0

Viktoria i Lund

11 sep 2006 kl. 23:58

Tja du har ju Skrylleområdet mellan Dalby och S Sandby. Sen så är det bra utanför Genarp mot Häckeberga till samt naturligtvis Romeleåsen. Det går en gångstig mellan Kullatorpet och Genarp. Ta den och kolla in naturen. Vid Vomb(söder om Vombsjön)finns tallmark som är värd att kolla in.
Köp dej sen en karta typ orienteringskarta så hittar du nog mer. Tyvärr så ligger allt några mil från Lund, så bil är “nästan” nödvändigt.

0

Svante

12 sep 2006 kl. 00:10

Inne i Lund har jag bara hittat champinjoner, fjällig bläcksvamp och nejlikbroskskivling. Alla dessa finns här och var i gräsmattorna på LTH-området

Letar själv efter bra svampskogar utanför Lund sedan vi skaffade bil för några år sedan men har inte hittat några som Victoria inte redan nämnt. Vombs fure är ganska bra men där är mycket folk ute, så det blir avplockat fort. Jag har även hittat svamp på Söderåsen, längs Skåneleden (men dit är det längre att åka)

Genarpstrakten har nämnts flera gånger här på Svampguiden som bra svampmark men jag har inte varit där själv.

0

Viktoria i Lund

12 sep 2006 kl. 23:50

Jag såg att Vuxenskolan i Lund ska ha svampexkursion 7 okt. kl.09.00 med samling i Dalby. Avgift 200 kr.
http://www.sv.se/lund 

Man lär sig jättemycket på kurs.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone