0 4486 visningar

16 svar

Katter vs svamp

MariaW

7 aug 2010 kl. 22:28

Har en fundering som kanske någon har grepp om.

Det är så att jag blivit med kattungar och vi har en del svampar som brukar kika upp i trädgården frampå hösten. Dels har vi ju helt harmlösa svampar som aspsopp, men även giftiga som pluggskivling, därutöver brun kamskivling, orange kamskivling, knottrig rottryffel och ett antal pytte svampar av olika slag som jag inte vet namnet på. 

Så mycket har jag förstått att djur inte alltid påverkas på samma vis som oss människor när det gäller växtlighet. Hur påverkas katter av eventuella svampgifter? Jag är ganska så säker på att de kommer att vara nyfikna på det som sticker upp ur gräsmattan.

0

Lill, Skellefteå

8 aug 2010 kl. 09:02

Min katt åt någon svamp förra året. Han var då 14 veckor gammal. Jag trodde han skulle dö. Han blev jättesjuk.

0

ninja

8 aug 2010 kl. 13:56

kanske klokast att ha kattungen inne den period de är som mest äventyrs och leklystna?

reaktioner kan vara kräkningar, diarré eller ännu värre.. du kanske kan plocka bort de som kommer upp och slänga annars? i förebyggande syfte

0

MariaW

8 aug 2010 kl. 19:55

Av svaren jag fått tolkar jag det då som att katter kan påverkas av svampgifter precis som oss människor.

Då plockar jag helt enkelt bort pluggskivlingarna och kamskivlingarna när de börjar titta fram. Knottrig rottryffel skall mig veterligen inte vara giftig så de får nog stå kvar.

0

Birgitta D

9 aug 2010 kl. 13:55

Kamskivlingarna är inte giftiga.

0

Bo E

9 aug 2010 kl. 14:00

Pluggskivling åt jag som barn - och hade turen att inte bli skadad - nu äter jag dem inte men kamskivling är väl ingen fara.

Trodde för övrigt att katter har nån instinkt som varnar dem för vad som är “kattmat” och icke….
Råttor, möss, småfåglar, fisk och insekter käkar dom väl - men svamp?????

0

Irene A

9 aug 2010 kl. 14:31

Rottryfflarna anses väl också vara giftiga, även råa kamskivlingar.

0

Maria K

9 aug 2010 kl. 14:57

Katter har inget inbyggd “valsystem” där de väljer bort giftiga saker. Och det är det väl få av våra husdjur som har.
Kattungar stoppar likt barn allting i munnen och man måste därför plocka bort giftiga och farliga saker från trädgården.

0

Bo E

9 aug 2010 kl. 16:29

när jag var barn käkade katten gräs ibland och spydde upp det.

det sades då att det hade nån funktion för matsmälningen och att de behövde rensa magen från allt hår de får i sig när de slickar pälsen.
därav tanken om instinkt - sen skulle väl flera djurarter ligga risigt till om de käkade giftsvamp - grävling o rådjur t ex, som ju är mer fltiga svampätare borde väl i alla fall ha den instinkten?
men rovdjuren trodde jag inte käkade vegetariskt i första taget?

0

MariaW

9 aug 2010 kl. 21:43

Bo E: Jo fast nu är ju inte tamkatter rovdjur i samma bemärkelse som vildkatter, de jagar ju inte för födans skull utan jagar mer för jagandets skull. Och nog har mina två kattungar provat att äta en hel del saker ur den vegetariska skalan…tanken att de skulle få för sig att prova att äta på en svamp ligger inte långt borta.

Tack för feddbacken alla. Jag tar det säkra före det osäkra och plockar bort de som mig veterligen är giftiga.

0

MariaW

Bo E: Jo fast nu är ju inte tamkatter rovdjur i samma bemärkelse som vildkatter, de jagar ju inte för födans skull utan jagar mer för jagandets skull. Och nog har mina två kattungar provat att äta en hel del saker ur den vegetariska skalan…tanken att de skulle få för sig att prova att äta på en svamp ligger inte långt borta.

Tack för feddbacken alla. Jag tar det säkra före det osäkra och plockar bort de som mig veterligen är giftiga.

0

MariaW

0

MariaW

0

Heidi J

25 okt 2011 kl. 18:02

Katter är inte känsliga för gifter på samma sätt som människan! (Gäller för övrigt alla djur) Katter är generellt mer känsliga för gifter än vi människor. Och många saker som vi kan äta hur mycket som helst av är dödliga gifter för katten, t ex avocado, choklad, vindruvor, russin, nötter och viss svamp.
Viktig sida -
http://siames.ifokus.se/articles/4d713c89b9cb4622440537f2-farligt-for-katten

0

Viktoria, Finland

25 okt 2011 kl. 20:14

Katter saknar ett visst leverenzym, glukuronyltransferas, vilket kan göra dem känsligare för vissa typer av läkemedel. Om det sen gäller för giftsvamp vet jag inget om, det beror ju helt på hur de gifterna metaboliseras.

Djur undviker de växter som smakar eller luktar illa, tror inte på att det finns någon “instinkt” där. Rovdjur undviker väl svamp mest av den anledningen att de inte just alls äter annan växtlighet heller.

0

Mamma Mi

25 okt 2011 kl. 22:54

För det förtsa, hur gamla är kattungarna? För är de inte så stora ännu så skall de inte vara ute själva än. Man kan börja träna dem att gå i koppel ut om man vill vänja dem vid utelivet. Men små katter blir lätt byte för andra djur som räv, grävling och t.o.m hund ( inte så vanligt)men även en del fåglar kan både ta kattungen men också hacka på den. Detta tror jag är en större fara än att de skulle äta svampen.

Men en av mina katter är tokig i trattkantareller och äter dem gärna både råa men framförallt torkade. Jag torkar ju mina på värmegolv i badrummet och katten går gärna in och käkar flera svampar där….. Sen är han lite knäpp (på ett charmigt sätt), 7 kilo stor och jagar rådjur så som ett lejon anfaller en zebra dvs hoppar upp på deras ben.

0

Sabina E

26 okt 2011 kl. 13:17

Vi har ju alla våra katter som innekatter och skulle aldrig släppa ut dom - men nu var det inte det du ville ha reda på.

Generellt sett tror jag katter låter bli svampar, det är mest små kattungar (3-4 veckor) som ska lära sig gå på låda och äta fast föda som stoppar allt i munnen.
Att äldre katter stoppar saker i munnen har nog att göra med deras nyfikenhet.
Finns ett ordspråk som heter “Curiosity killed the cat” (och efterslängen på den är “Satisfaction brought it back”) och katter är ju nyfikna av sig..

Som någon påstår här så stämmer det inte att katter har ett inbyggt system för att känna av gifter i diverse saker (gammal myt), de äter och tuggar på det de känner för. Dvs en råtta som vi lagt ut gift för i stallet käkar en katt gladeligen upp och blir själv sjuk/dör av.
Att de inte äter sånt som luktar/smakar illa vet jag inte heller om jag skulle sätta några pengar på. Valeriana, balrian, kattmynta, armsvett etc är saker som verkligen varken luktar (eller smakar, skulle jag tro) gott - sånt är ju som knark för katter.

Katter har lite annorlunda system än oss vad det gäller gifter, mestadels så är de känsligare än oss när det gäller exvis choklad och huvudvärkstabletter - det är rent ut sagt dödligt för dom.
Däremot så är våra “kroppar” väldigt lika och i många fall används samma mediciner för katter som vi själv använder. Kan vara penicillin, astma och kortisontabletter bl.a.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone