0 759 visningar

7 svar

Är det Kremlor?

René

7 aug 2010 kl. 22:39

Hej, plockade dessa svampar i parken bland björk och ek. Är det kremlor? Plockar i vanliga fall bara alla sorters soppor och kantarell.

Mvh René

Bild 1: Hatten är klibbig, foten är fast.  Bild 2: Hatten är klibbig, foten är fast Bild 3: Hatten är inte klibbig, foten är på några inte fast,troligen mask ätna.

0

René

7 aug 2010 kl. 22:53

Bild 3 saknades.

0

René

7 aug 2010 kl. 22:53

Här är bild 3.

Bild 3

0

Marina J

8 aug 2010 kl. 08:57

Ja, det ser ut som kremlor.

0

mickeleh

8 aug 2010 kl. 13:50

Bild 1-2 ser ut som stinkkremla bild 3 ser mestadels ut som kantkremlor,några som är svåra att se

0

René

8 aug 2010 kl. 14:40

Tack för svaret!Finns det nån förväxlingsart på kantkremla som e giftig??Ifall att jag har plockat med mig några…! Hittar inget recept på kantkremla…någon som vet nåt kanske?

MVH René

0

Mickeleh

8 aug 2010 kl. 15:24

Inga som jag direkt kan komma på mer än andra kremlor..Lägg tungspetsen emot som med andra kremlor och bränner det till ordentligt är dem skarpa, om det känns milt ta en liten tugga och om det fortfarande inte bränner skarpt är det en ätlig kremla. Brukar blanda upp den med kantarell, men den funkar alldeles utmärkt bara stekt ellet stuvad, enl mig en av de bättre kremlorna.

0

René

8 aug 2010 kl. 18:13

Tack Mickeleh.
Ska tugga lite svamp nu :o

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone