0 810 visningar

15 svar

Två tickor

Karin W

7 aug 2010 kl. 23:04

Två tickor som jag behöver hjälp med. Den första växte på levande gran, på undersidan av grenarna. Kan det vara granticka?

Den andra växte på barken på en asplåga. Köttet är svagt zonerat och porerna blir bruna vid tryck och gröna av KOH.

0

Caspar

8 aug 2010 kl. 10:46

Om porerna blir bruna kan det väl bara vara blödticka, Oligoporus fragilis?

0

Irene A

8 aug 2010 kl. 12:58

Jag tror på granticka. Den har mer oregelbundna porer än vedtickan, som väl är den närmaste förväxlingsarten.

0

Karin W

8 aug 2010 kl. 14:26

Ja, granticka verkar väldigt troligt. Porerna hos vissa exemplar rena labyrinterna.

Men den andra? Funderade själv på blödticka, men kan den växa på asp? Jag har varit inne på Tyromyces och Oligoporus men hittar ingen art som stämmer hundraprocentigt. Finns något annat släkte som skulle kunna vara möjligt? En så stor ticka borde det väl gå att få till ett namn på? Den har 1-2 porer per mm. Smaken är aningen bitter.

0

Caspar

8 aug 2010 kl. 17:45

Jag läser här:
http://www.algonet.se/~fungus/tickor.html

Apelticka och vågticka har stora porer och växer på asp. Mjölkticka och snövit ticka växer också på asp men har aningen mindre porer. Men ingen av dessa blir brun vid tumning (?).

0

Jan A, Uppsala

8 aug 2010 kl. 19:25

Skickar med två junibilder på granticka på döda grangrenar, rätt högt uppe i lev. gran. Har en kollekt och kan skicka porbild i morrn, om så önskas!

0

Karin W

8 aug 2010 kl. 20:56

Självklart skulle det vara kul att få se en porbild av din granticka Jan!

0

Jan A, Uppsala

9 aug 2010 kl. 18:48

Blev så upphetsad av 16 mm regn att jag nästan glömde löftet. Men här kommer en dålig skymningsbild på grantickeporer. Funderar på att besöka växtplaten i morrn…

0

Jan A, Uppsala

9 aug 2010 kl. 18:53

Blev så upphetsad av dagens 16 mm regn att jag nästan glömde löftet/hotet. Men här kommer en dålig skymningsbild på grantickeporer. Funderar på en utflykt till växtpl. i morrn…

0

Klas kolla den vita!!!

Elisabeth Jansson

9 aug 2010 kl. 23:43

Jag vill ha ett namn på den vita tickan så jag lyfter upp tråden igen.
Vad kan det vara Klas?

Jag gjorde ett nytt fynd för mig i år och det var gropticka den färgades brun på porlagret också och var besk och min hade zoner ett par stycken och så de karakteristiska groparna förstås.
En kompis ska få kolla den hon har hittat den på en stubbe,där den kom tillbaka i många år!

Min växte på marken och jag kunde inte fastställa vad substratet var,men den ska visst gå på granved.

0

Klas kolla den vita!!!

klas jaederfeldt

10 aug 2010 kl. 21:32

jag är dålig på att bestämma svamp på bild. men det jag först tänker på är Tyromyces fissilis Apelticka,hattbildande vit ticka som gärna går på asp, den är lite rosa i köttet och zonerad,hur porer reagerar vid tryck minns jag inte och jag har aldrig testat att droppa koh på den

0

Klas kolla den vita!!!

Elisabeth Jansson

10 aug 2010 kl. 21:50

Tack för att du kollade!
Nu ska jag läsa om den!

0

Klas kolla den vita!!!

Karin W

10 aug 2010 kl. 22:01

Tack Klas, jag tror du har rätt. Apeltickan ska reagera negativt i KOH och det är nog så att den färgreaktion jag fick snarare var en effekt av tryck än av KOH i sig (en lärdom att ta till sig). Jag var inne på apelticka men tyckte inte den liknade apeltickor jag sett tidigare. Men det beror nog på att de var så fuktiga (aspen hade fallit ut i ett kärr). I torrt tillstånd är den mer lik apelticka och det stämmer också att den krymper mycket.

0

Karin W, granticka

Jan A, Uppsala

11 aug 2010 kl. 10:46

Var i gå ute och hälsade på en grantickegran som inte längre mår så bra. Trivs inte alls med sina hyresgäster, hästmyrorna. Ska prata med markägaren så jag kan vara med och få några fina tickgrenar vid avverkningen. (Han plockhugger!)

0

Karin W, granticka

Jan A, Uppsala

11 aug 2010 kl. 10:49

Serie 2, porer.
Som Irene sa, ojämna, minst sagt, men det syns redan på dina bilder och på mina tidigare visade.

0

Karin W, granticka

Karin W

11 aug 2010 kl. 22:06

Tack Jan, Klas, Elisabeth, Irene och Caspar för ert engagemang i denna tråd. Granticka och Apelticka, två rödlistade tickor, inget dåligt facit:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone