0 1885 visningar

6 svar

Karljohan, tallkalle

Lena M

8 aug 2010 kl. 08:12

NU börjar kallarna dyka upp i Gästrikland / Dalarna-

tallkalle

0

NadaL, Umeå

8 aug 2010 kl. 09:01

Snart är det dags att de börjar komma här i Umeå trakten också.
Igår såg jag första röd flugsvamp och då brukar tallkalle och Karljohan följa efter. :)
Konstig nog såg jag små trattkantareller på skogsvägen men de var inte mer en ett par mm stora.

0

nettis

16 aug 2010 kl. 23:43

Har försökt söka info kring hur Karljohan ser ut för att se om det är det jag har hittat. Av det jag läst mig till stämmer inte din bild alls på Karljohan… Mer Rödbrun stensopp - http://svampguiden.com/art/visa/boletus_pinophilus

Har jag fel?

/förvirrad amatör

0

nettis

Elisabeth Jansson

16 aug 2010 kl. 23:52

Rödbrun stensopp är en sort av Karl Johan och växer vid tall därför säger vissa tallkalle

Sedan finns det finluden K-J växer vid bok Ek jag minns inte de övriga

Alla heter K-J men växer vid olika träd

0

nettis

den danske svampe

17 aug 2010 kl. 01:47

ænnu ett exempel på hur førvirrat det bli med alle dessa hitte på namn som gul kantarell,sommarkantarell, høstkantarell, tallkalle mm mm mm mm.håll er till de vedertagna namnen så førstår æven nybørjare og personer av anden etnisk hærkomst…..

0

nettis

g

17 aug 2010 kl. 06:16

Nej alla heter inte Karl-Johan - däremot heter alla stensopp - Karl-Johan är den enda som heter Karl-Johan- å när det gäller stensopp så är Karl-Johan den enda som inte har nåt förnamn precis som den stackars kantarell som är mest gul av alla kantarellarter

0

Alla dessa stensoppar

MariaW

17 aug 2010 kl. 07:26

Karl Johan svamp är endast ett smeknamn för stensopp (Bolétus edúlis), ursprunget till det hittar man om man går tillbaka i historien till kung Karl XIV Johan.

Sedan finns syskonet “tallkalle” som egentligen heter rödbrun stensopp (Bolétus pinóphilus) och som smeknamnet antyder förekommer rikligt på tallhedar speciellt norröver.

Därtill kommer syskonet finluden stensopp (Bolétus reticulátus) och denna har jag inte stött på i mina skogar, sagd att finnas söderöver i främst bok och ekskogar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone