0 309 visningar

6 svar

trädgårdssvamp

Evus

28 aug 2006 kl. 17:20

Nu ska vi se om någon kan hjälpa mig med vad jag har för svamp i min trädgård, trots usla bilder.
Dom växte vid foten av en syren och även några strax bredvid i gräsmattan. Storleken på hatten är ca. 20 cm. De bruna prickarna på svampen är jord…sköljde av den för att ta ny bild, men då åkte den i backen och gick sönder. Så det fick bli dessa bilder.

0

Tony S

28 aug 2006 kl. 17:33

Verkar vara ett välväxt exemplar av pluggskivling.

0

Evus

28 aug 2006 kl. 18:48

Tack för svaret Tony.
Kollade på pluggskivling i databasen nu, och det liknar den, och det stod att den är giftig.
Tack och lov har jag kastat dom.
Tack igen.

0

Lena M

28 aug 2006 kl. 19:44

Hej Evus.
Jasså, du har sådana delikatesser i trädgården ???
Åk norrut där finns svamp !
Hälsningar Lena

0

Evus

28 aug 2006 kl. 22:28

Hej Lena.
Ja vilka läckerheter man har på tomten. :-)Nåja, jag har varit ute och plockat lite annat också häromkring. Kantareller och lite Karl-Johan.

Nu ska vi ut i skrärgår´n några dagar och kolla hur läget är där.

Sen till helgen ska vi till brorsans landställe utanför Arboga på 50 års kalas.
Det är även inplanerat svamputflykt “dan efter”....om vi orkar….och det gör vi nog.
:-)

0

Göran H

28 aug 2006 kl. 22:34

Snygg vaxduk, men vadå grön ?
Den är ju lika blå som min.

0

Evus

28 aug 2006 kl. 22:39

Hej igen Göran.

:-) Ja visst är den snygg vaxduken, det har vi ju “pratat” om förut.

( i verkligheten är min ljusgrön)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone