0 1579 visningar

17 svar

Blomkålsvamp?

Maria K

8 aug 2010 kl. 18:23

Nu har jag tittat i svampböcker och nätet och kommit fram till att det måste vara en blomkålsvamp vi har hittat. 1,9 kg i orensad form - gigantisk! Har rensat nu men skulle ändå uppskatta ett andra utlåtande innan vi äter. Alltså: är det en blomkålsvamp, och hur äter man den bäst? :)

Artbestämning, är det en blomkålsvamp?

0

Kjell :)

8 aug 2010 kl. 18:44

Jepp ;)

Fantastik matsvamp..

0

Tony

8 aug 2010 kl. 18:48

Grattis!! inte lätta att hitta

0

Maria K

8 aug 2010 kl. 18:49

Den växte en meter in från ett mycket välanvänt joggingspår ca hundra meter från min lägenhet. :)
Fullt synlig - galet att ingen annan har plockat den!
Men det är alltså helt lugnt att äta den, det finns inga förväxlingssvampar eller så?

0

Yvsan

8 aug 2010 kl. 19:10

Ja det är blomkålssvamp!!! MUMS vad gott!!! Är bra avis nu :)
Frys gärna in lite smörfräst svamp att ha i såser till vintern, det är en kryddsvamp som du säkert vet.
Den var bland det godaste jag ätit, ångrar att jag inte sparade lite över vintern…

0

Mickeleh

8 aug 2010 kl. 19:14

Du kan vara helt lugn…....-)
Brukar steka den hårt med lite scarlottenlök liten gnutta vitlök lite bacon runda av med bacon/rökt skinka av valfritt slag och gör världens goaste toast/förrätt..
Har du fritös kan du gör något ännu bättre!!!!!!
Skölj den under rinnande vatten först, gömmer sig en hel del mellan “kålen”.  Lycka till MVH Avundsjuk

0

Johan

8 aug 2010 kl. 19:16

Hunden ser måttligt road ut heheh, nästan som den var skrämd av svampen

0

Tanja i Gagnef

8 aug 2010 kl. 20:29

Grattis! Den svampen finns med på min “vill-hitta-lista”...! :-)

0

Maria K

8 aug 2010 kl. 20:47

Tack för alla svar, nu känner jag mig lugn. Har fatiskt förvällt och fryst in hela grejen (1,45 kg i rensat tillstånd!) för att ha i vinter. Hade redan en trattkantarellsås (förra årets) som väntade ikväll så det hade blivit lite mycket.
Vad roligt att hitta något ovanligt!

0

Maria K

8 aug 2010 kl. 20:49

Kryddsvamp vet jag inte riktigt vad det är.. blir det för starkt att göra stuvning bara på den menar du? Hittade väldigt dålig info om hur den ska tillagas.
Den luktar lite skumt, starkt liksom.

0

Mickeleh

8 aug 2010 kl. 20:59

kryddsvamp lite smakrikare svamp som gärna delar med sig av sin smak kan man säga…blomkålssvampen luktar lite skumt,en blandning av fotsvett/linement tycker jag.  Ta en liten bit och stek den hårt rakt upp och ner   tror du blir förvånad

0

MaritD

8 aug 2010 kl. 22:58

Jättegod att ha i t.ex. fiskwok tillsammans allehanda grönsaker.

0

Elisabeth Jansson

9 aug 2010 kl. 00:31

Jag gjorde enligt Mickes recept och hade som bjudsvamp på en svampdag.
Otroligt gott!
Här kommer receptet som finns på guiden http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=3

0

Jan A, Uppsala

9 aug 2010 kl. 08:21

Så här skrev 1836 Elias Fries (och ev. hans lärjungar) om blomkålssvampen i ”Anteckningar…”

” 1. Blomkåls-svampen (SPARASSIS…räknas med skäl bland de läckraste arter, hvaraf i Schlesien och flerstädes, hvarje tufva högt betalas…
...Torrkad användes Blomkåls-svamparne som Murklor, färska som Champignoner; men äro läckrare¸ äfven råa har jag funnit dem smaklige och alldeles oskadlige.”

0

Maria K

9 aug 2010 kl. 08:44

Men vad tycker ni då - kan den torkas? För framtida fynd skulle det vara bra att veta. Hittade på nätet att den kan bli besk, lite som kantareller som torkas. Vad tycker ni?

Och TACK för all feedback, ett sånt roligt forum, jag hade aldrig varit inne här förut :)

0

Bo E

9 aug 2010 kl. 11:08

Trevligt att nya svampvänner hittar till forumet.

Blomkålsvamp är läcker - jag har testat att fritera den - det var en verklig höjdare!!!
Rekommenderar det recpetet!

0

Mickeleh

9 aug 2010 kl. 15:45

Torka funkar alldeles utmärkt,tycker jag.Jag tror att dem kan bli lite beska när dem börjar bli gamla och bruna,får lite mer beska i smaken då.

0

Bo E

9 aug 2010 kl. 16:02

om de inte är beska före torkning så blir de det inte heller då?

har aldrig prövat att torka blomkålsvamp men testar gärna i år om det dyker upp nåt fint ex.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone