Nu har jag tittat i svampböcker och nätet och kommit fram till att det måste vara en blomkålsvamp vi har hittat. 1,9 kg i orensad form - gigantisk! Har rensat nu men skulle ändå uppskatta ett andra utlåtande innan vi äter. Alltså: är det en blomkålsvamp, och hur äter man den bäst? :)
Artbestämning, är det en blomkålsvamp?
Du kan vara helt lugn…....-)
Brukar steka den hårt med lite scarlottenlök liten gnutta vitlök lite bacon runda av med bacon/rökt skinka av valfritt slag och gör världens goaste toast/förrätt..
Har du fritös kan du gör något ännu bättre!!!!!!
Skölj den under rinnande vatten först, gömmer sig en hel del mellan “kålen”. Lycka till MVH Avundsjuk
Tack för alla svar, nu känner jag mig lugn. Har fatiskt förvällt och fryst in hela grejen (1,45 kg i rensat tillstånd!) för att ha i vinter. Hade redan en trattkantarellsås (förra årets) som väntade ikväll så det hade blivit lite mycket.
Vad roligt att hitta något ovanligt!
Jag gjorde enligt Mickes recept och hade som bjudsvamp på en svampdag.
Otroligt gott!
Här kommer receptet som finns på guiden http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=3
Så här skrev 1836 Elias Fries (och ev. hans lärjungar) om blomkålssvampen i ”Anteckningar…”
” 1. Blomkåls-svampen (SPARASSIS…räknas med skäl bland de läckraste arter, hvaraf i Schlesien och flerstädes, hvarje tufva högt betalas…
...Torrkad användes Blomkåls-svamparne som Murklor, färska som Champignoner; men äro läckrare¸ äfven råa har jag funnit dem smaklige och alldeles oskadlige.”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.