Hittade ett gäng champisar (enl mig) men jag har lite svårt att bestämma vilken champ det är…
Någon erfaren som är villig att hjälpa mig med det?
Vill gärna veta om jag kan äta mitt fynd :)
Den gulnar inte vid tumning, har helt vit hatt och fot. Skivorna är rosa-grå, inte chockladbruna, har i o för sig inte kollat på de äldre exemplaren, de var söndersparkade.
Nästa fynd är nejlikbrosking tror jag, växte i häxring med vissa småsvampar utanför… blev lite skeptisk då de ser lite annorlunda ut sen senast jag plockade nejliksbroskingar för några år sen… Hattfärgen skiftar nog och jag är lite osäker faktiskt.
Växtplats för bägge var under ett stort träd på en gräsmatta bland bostadshus.
Vita svamparna har en kraftig ring.
Vissa av de bruna svamparna har inte lika glest mellan skivorna, vilket gör mig osäker på om det är nejlikbroskskivling.
Finns det några farliga förväxlingsarter som växer på samma växtplatser? Kan andra svampararter växa väldigt nära så man kan tro att de hör till häxringen?
hej!
Första ser ut som någon snöbollschampinjon med det typiska kugghjulsmönstret på ringen.
Det andra kan vara nejlikebroskskivling.
Det finns giftiga förväxlingssvampar,tex gifttrattskivling som har tätare skivor och kan växa på samma plats.
Jag är ingen expert,så ät inga svampar efter min bedömning!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.