Snygga saker, Svampstaff. Här har vi hittills hittat två kungschampinjoner, sju blekbenta aspsoppar och fem kantareller! Men det tar sig nog…
Så spridda kommentarer:
Såna spiror har (enligt mig) bara (äkta) rutsopp.
Strävsopparna. Jag håller inte så noga reda på modeväxlingarna, men eksopp/blekbent aspsopp ligger väl bra till.
Kremlorna. Russula velenovskyi förmodar jag. Gulröd.
Och den illgula har väl äggula skivor? ”Äggkremlor” finns hur många som helst;)
Jo, men tyvärr lite för lika! Jag råkade ut för ett motsatt äventyr i går med min lysande björkmusslingsnyltare…
Tallhartryffeln bör kunna vara rodnande – eller gulbrun, men du har lika fult stick på den som på den gröngrå kamskivlingen….
Fränskivlingar hamnar inte på mitt bord;)
Är inte korkisarna droppisar?
Och en narr är en narr – också på Svampguiden…
Men jag regerade mest på bladen t.v. om narren, som faktiskt något litet liknar en av mina favoriters, ryl, Chimaphila umbellata., men tyvärr är alltför dåligt läderartade. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/chima/chimumb4.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.