Skulle rensa kantareller idag som jag fått,men blev lite chockad när det kryllade av fästingar i påsen och på svampen. På vissa kantareller satt det säkert 10 stycken fästingar! Samt ett hundratal i en liten plastpåse!
Ja, det var fästingar det var det ingen tvekan om. De gick inte att klämma sönder. Äckligt! Någon som varit med om detta? Kan det vara för att det finns ganska mycket rådjur i området där de plockats eller är det bara så otroligt mycket fästingar i år?
Det är inte säkert att det är fästingar. Det finns parasitkvalster som är väldigt lika fästingar fast de har 6 ben ist för 8, de uppträder i horder. Jag har också hittat fästingliknande odjur på svamp och jag minns att vi har diskuterat det här andra år, någon hade fotograferat krypen och då visade det sig INTE vara fästingar.
Men det är klart man måste vara väldigt försiktig i skogen så man inte får fästingar, de har väl piggnat till nu av allt regn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.