Jag var i skogen igår och hittade några svampar som jag tror att den ena i alla fall är en Rimskivling. Den andra hade ingen ring, men ser i övrigt likadan ut. Dom växte ganska nära varandra. Kan en Rimskivling tappa ringen utan att man ser rester (som det är på den ena)?
jag tycker du fångat rimskivlingens hattkulör och ytstruktur förträffligt på bild 2
är till 99,999999% säker på att det är rimskivling du hittat
Vänta för säkerhets skull in nån med blå stjärna - men jag kan i skjrivande stund i alla fall inte komma på någon tänkbar “dubbelgångare”.
Ja det är samma. Svenska namnen kan diskuteras, men den art som Fries döpte till Cortinarius caperatus flyttades av finske Karsten (omkring 1900) till ett nytt släkte Rozites (rynkad tofsskivling, senare kallad rimskivling), men nu är de tillbaka igen i sitt ursprungssläkte.
Anledningen är DNA-studier som visat att den hör till Cortinarius. Samma gäller ett dussintal tidigare Rozites på Södra halvklotet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.